------------------------------------

Prenumerata 2020!

------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

Marijampolės krašto viešojo transporto istorijos štrichai (Sūduvos istorijos puslapiai)

(Pradžia Nr. 37)
Štai toks autobusas 1923 m. kursavo maršrutu Lazdijai–Krosna–Marijampolė–Kaunas.Tais pačiais 1914 metais, kaip rašo istorikas Benjaminas Mašalaitis, pradėjo kursuoti autobusas maršrutu Marijampolė–Virbalis (benjamino.blogas.lt).
Po karo, 1919–1920 metais, bandyta pradėti reguliarų autobusų eismą tarp Kauno ir Marijampolės, taip pat tarp Kauno ir Alytaus, tarp Kauno ir Utenos.
Laikraštis „Lietuva“ 1919 m. liepos 4 d. numeryje informavo apie pradėjusius važinėti „keleivių automobilius“ tarp Kauno ir Suvalkų. Jie iš Kauno išvykdavo antradieniais, ketvirtadieniais ir sekmadieniais 8 val. ryte, o iš Suvalkų – pirmadieniais, trečiadieniais ir penktadieniais 10 val. ryto, kelionėje užtrukdavo 6–7 valandas.
1920 metų vasario 13-osios laikraštyje „Lietuva“ buvo išspausdintas tokio turinio skelbimas: „Automobilių važinėjamoji kontora praneša gerbiamajai publikai, kad nuo antradienio, vasario 10 dienos kasdiena pradės važiuoti automobiliai tuo tarpu Kauno, Mariampolės, Vilkaviškio, Virbalio, Kibartų ruožu. Iš Kauno išeis lygiai 7 v. ryto“.
Tiesa, iš šio skelbimo nėra aišku ar kursuoti pradėjo autobusai, ar lengvieji automobiliai. Automobiliu tuomet galėjo būti pavadintas ir autobusas (dar vienas populiarus to meto pavadinimas – autovežimiai, jais taip pat buvo vadinami ir leng-vieji automobiliai, ir autobusai, ir sunkvežimiai – aut. pastaba), o tikslūs pavadinimai, tokie, kokius vartojame šiandien, nusistovėjo daug vėliau.
Ar tuomet iš Kauno į Suvalkiją pradėjo kursuoti autobusas, ar leng-vasis automobilis, svarstyti verčia ir faktas, kad keliaujančių anuomet nebuvo daug. Žmonės gyveno skurdžiai, o daugumos jų reikalai dažniausiai buvo sutvarkomi artimiausiame miestelyje, retas kuris turėjo priežasčių vykti kur nors toliau. Be to, kur buvo galima (kad ir iš Kauno į Vilkaviškį), ten keliauta traukiniais. Kad ir kokie negreiti, jie tuomet vežė visgi greičiau, nei ne itin tobuli pirmieji automobiliai, kuriems teko ir papildomas iššūkis – itin prastos kokybės keliai.
Kokie trečiojo dešimtmečio pradžioje buvo keliai, gerai iliustruoja žurnale „Lietuvos sparnai“ (1939 m., Nr. 13) išspausdintas interviu su senu šoferiu (stažas nuo 1912 metų) Pranu Valiukoniu, anuomet vežiojusiu ministrus ir kitokius ponus. Jis prisimena, kad trečiojo dešimtmečio pradžioje keliai ne tik duobėti ar išmalti buvo: vinys ir kiti aštrūs dalykai nuolat pradurdavo padangas, kurių ir trūko, jos buvo brangios. „Du, trys kilometrai ir lipk taisyti. Krapštais, krapštais, kol sulipini, kol uždedi – dvi valandos praeina. Nesuprantu, iš kur tų vinių kelyje atsirasdavo. Pavažiuoji, ir lipk vinis, uknolius traukyti. Kartą, grįžęs sveikas iš Marijampolės, sakau saviems šoferiams, kad padangos nei sykio nešnypštė. Ėmėsi už galvos, stebėjosi ir netikėjo…“ – pasakojo P. Valiukonis.
Be prastų kelių, netrūko ir kitų bėdų. Šalyje trūko kuro, tad reguliarūs autobusų reisai dažnai nutrūkdavo dėl jo stokos, autobusai dažnai vėluodavo, sugesdavo kelyje, keleiviai patirdavo visokių nepatogumų. Galima prisiminti, kad 1921 m. lapkričio pabaigoje sugedus autobusui, vykusiam iš Kauno į Marijampolę, žinomai rašytojai Žemaitei teko nakvoti lauke. Rašytoja sušalo, susirgo plaučiu uždegimu ir gruodžio 7 d. mirė.
1920 metais Kaune savo veiklą pradėjo Amerikos lietuvių akcinė prekybos bendrovė („Amlit“), prekiavusi kompanijos „Ford“ automobiliais, o vėliau pati Lietuvoje gaminusi autobusų kėbulus, panaudodama tam „Ford“ važiuokles. Kai kur teigiama, kad būtent „Amlit“ organizavo autobusų eismą Suvalkijoje. Tačiau yra ir kitokių žinių.
Laikraštis „Diena“ ( 1929-01-15), rašydamas apie Lietuvos pašto dešimtmetį teigia, kad „provincijoj paštas daugiausia vežiojamas arkliais ir tik paskutiniais laikais daugiau imama naudotis autobusais. Tose Lietuvos dalyse, kur yra plentai, pavyzdžiui, Suvalkijoje, jau 1922 metais reguliariai kursuodavo specialiai pašto autobusai „Express“, nudažyti tarptautinės paštų sąjungos priimta geltona spalva ir paženklinti vamzdeliais bei valstybiniu Vyčiu.“
Smulkiau apie tai randame žurnale „Technika ir ūkis“ (1938 m., Nr. 4–6), kuris taip pat rašo, kad tvarkingas reguliarus susisiekimas ruože Kaunas–Marijampolė–Kalvarija–Lazdijai–Alytus (taip pat ruožuose Garliava–Prienai ir Kaunas–Zarasai) buvo organizuotas nuo 1922 m. pradžios. Mat dar 1921 m. rugsėjo 27 d. Pašto, telegrafo ir telefono valdyba pasirašė sutartį su J. Grigaičiu „įrengti kasdieninį automobiliais susisiekimą vežiojimui pašto korespondencijos, keleivių, prekių ir krovinių“. J. Grigaičiui (vėliau – bendrovė „Ekspress“) pavyko organizuoti tvarkingą reguliarų susisiekimą, tad nuo 1922 m. pradžios minėtuose ruožuose pradėjo kursuoti N. A. G. firmos autobusai. Tiesa, nesklandumų neišvengta: štai 1922 m. balandžio 7 d. bendrovė reguliarų susisiekimą nutraukė beveik mėnesiui, nes Lietuvoje negalėjo gauti benzino. Autobusai arba nekursavo, arba smarkiai (iki 12 val.) vėlavo, kai kurių paštų viršininkai, negaudami pašto siuntų, net prašė Pašto valdybos leidimo pašto korespondencijos vežiojimui samdyti arklius…
1922 m. birželio 22 d. „Ekspress“ autobusus ir sutartį perleido bendrovei „Amlit“, tačiau tvarkingo susisiekimo nepavyko organizuoti ir jai.
Kaip rašoma Liucijaus Suslavičiaus ir Klaudijaus Driskiaus knygoje „Automobilis Lietuvoje. 1918–1940 metai“, „1923–1924 metais autobusai užmiestyje praktiškai nevažinėjo, keleivius veždavo lengvieji automobiliai“.
(Bus daugiau)
P. s. Turite istorinės medžiagos (nuotraukų, dokumentų ir kt.), faktų, prisiminimų šia tema ir galinčių ją papildyti? Kviesčiau susisiekti – parašyti (el. p. gintaras@suvalkietis.lt), paskambinti (8 687 94445) ar tiesiog užeiti į redakciją.

Parengė Gintaras KANDROTAS

Nuotrauka iš žurnalo „Technika ir ūkis“

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.