------------------------------------
------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

Marijampolės krašto viešojo transporto istorijos štrichai (Sūduvos istorijos puslapiai)

(Pradžia Nr. 37)
Autobusai 1932 metais pastatytoje Marijampolės autobusų stotyje.1939 metai viešajame transporte pasižymėjo savotišku nuosmukiu. Nors dar metų pradžioje planuota atidaryti tiesioginę autobusų liniją iš Kauno į Klaipėdą, Vokietijai atplėšus Klaipėdos kraštą, planai liko neįgyvendinti. Be to, šalis liko be uosto, tapo problemiška įsivežti degalus. Juos teko taupyti, tad sumažėjo ir tarpmiestinių autobusų reisų skaičius. Trūkstant kuro populiarėjo idėja įrengti sunkvežimiuose ir autobusuose dujų generatorius.
Leidinyje „Lietuvos sparnai“ (1939-12-20) buvo svarstoma, kad dujų generatorius galėtų turėti net iki 25–30 proc. autobusų (turėjo tik apie 10 proc.), jiems per metus reikėtų 15000–20000 kubinių metrų malkų. Galvota netgi palikti autobusams su dujų generatoriais maršrutus geresniais keliais, o prastesnius atiduodant „nafta varomiems varikliams“.
Atkūrus diplomatinius santykius su Lenkija, 1939 m. balandžio mėnesį keletas Lenkijos autobusų kompanijų pradėjo rūpintis koncesijomis autobusams. Balandžio pabaigoje turėjo būti atidaryti trys nauji autobusų maršrutai, vienas jų – Suvalkai–Marijampolė–Kaunas.
Na, o 1940-aisiais Lietuvos viešojo transporto sistemą, kurtą ilgus metus, ištiko žlugimas. Tarybų Sąjungai okupavus Lietuvą, nauja valdžia netruko imtis turto nacionalizavimo. Buvo nacionalizuojami ir automobiliai, autobusai, garažai, dirbtuvės. 1940 metais Lietuvoje būta per 2,5 tūkst. automobilių, iš jų 310 autobusų, taigi naujai „darbo žmonių“ valdžiai buvo ką veikti nacionalizuojant visą šį turtą. Iki metų pabaigos buvo nacionalizuoti jau beveik visi sunkvežimiai ir autobusai, o 1941 metais, prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, beveik visi jie, kurie tik važiavo, buvo išvaryti iš Lietuvos į Rytus.
1940 metų spalio 3 d. jau sovietų Lietuvoje įkuriamas Valstybinis autoremonto, susisiekimo ir transporto trestas. Jį valdyti paskirtas Stasys Šeškevičius, komunistas, vienas 1936 metų Suvalkijos valstiečių streikų organizatorių. Šis trestas, kuriam valdyti buvo perduotos nacionalizuotos automobilių gamybos ir prekybos įmonės, autobusų stotys, tapo atsakingas už susisiekimą autobusais ir taksi, taip pat krovinių vežimą ir transportui reikalingų atsarginių dalių tiekimą. O jų tuo metu trūko kaip niekada: šaliai tapus Sovietų sąjungos dalimi, nutrūko prekyba su Vakarų šalimis, iš kurių dalys buvo importuojamos.
Spalio mėnesį buvo sudarytas naujas autobusų eismo tvarkaraštis. Pro Marijampolę kursavo maršrutų Kaunas–Marijampolė–Alytus ir Marijampolė–Kybartai–Šakiai autobusai.
1941 metų pavasarį Valstybinis autoremonto, susisiekimo ir transporto trestas įkūrė savo ūkiskaitines kontoras provincijoje, taip pat ir Marijampolėje. Visgi šiai kontorai perduotas tik sunkvežimių parkas su įvairiais garažais ir dirbtuvėmis. Keleivinis transportas ir jo aptarnaujamos linijos (tarp jų ir Kaunas–Marijampolė–Alytus, Marijampolė–Kybartai–Šakiai) liko Kauno tarpmiestinio susisiekimo autobusais kontoros žinioje.
Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui daugelis galinčių važiuoti automobilių, sunkvežimių ir autobusų iš Lietuvos buvo išvaryti gilyn į Sovietų sąjungą. O tų galinčių važiuoti buvo ne tiek jau daug. Nauja valdžia per metus senąją sistemą suardė, o naujos, normaliai veikiančios, sukurti nesugebėjo. Išliko duomenys apie Autotresto turimų autobusų būklę 1941 metų pavasarį. Iš Kaunui priskirtų 160 autobusų tvarkingi buvo tik 93 (47 autobusai buvo sugedę, 20 – remontuojami).
Apie keleivinį susisiekimą karo metu žinių išlikę nedaug.
(Bus daugiau)
P. S. Turite istorinės medžiagos (nuotraukų, dokumentų ir kt.), faktų, prisiminimų šia tema (iš bet kurio laikotarpio) ar galite ją papildyti, patikslinti? Kviesčiau susisiekti – parašyti (el. p. gintaras@suvalkietis.lt), paskambinti tel. (8 343) 51474 ar tiesiog užeiti į redakciją.
Parengė Gintaras KANDROTAS
Nuotrauka iš marijampoliečio Antano Cėplos archyvo

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.