------------------------------------
------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

Kam reikalingas medijų informacinis raštingumas?

Medijų tyrinėtojai teigia, kad šiuolaikinis žmogus gyvena tarsi dvejuose pasauliuose – tikrovės ir medijų. Negalėdamas ko nors realizuoti, patirti realiame gyvenime, individas kartais savo viltis siekia įgyvendinti medijų pasaulyje. Todėl svarbu nepasiduoti iliuzijai, kad medijos yra absoliučiai teisingas socialinės tikrovės atspindys, mokytis atskirti tiesą.

Poreikiai augo kartu su technologijų vystymusi
Anot Vidos Undzėnienės, šis laikmetis ragina mokytis kiekvieną. Pasak Švietimo centro metodininkės, informatikos inžinerijos magistrės, informacinių technologijų mokytojos Vidos Undzėnienės, norint išsiugdyti gebėjimą tinkamai vertinti komunikavimo priemonių perduodamą informaciją, reikalingi medijų ir informacinio raštingumo pagrindai. Juos turėdamas žmogus suvokia, kad informacijos pateikimas nėra tiesiog veidrodinis įvykių, aplinkos, pasaulio atspindys, nes dažnai kiekvienas informacijos teikėjas savaip konstruoja informaciją. Išmanant informacinį raštingumą lengviau skirti, kur realus pasaulis, o kur susikurtas, atsiranda galimybė aklai nepriimti medijų teikiamos informacijos.
Nuo 1997 metų Švietimo centre dirbanti radijo inžinierė, informatikos inžinerijos magistrė, informacinių technologijų mokytoja metodininkė Vida Undzėnienė pasakoja, kad įvairių pakopų kompiuterinio raštingumo kursai jų centre pagal gyventojų poreikius rengiami daug metų, jie atspindi informacinių technologijų augimo lygį.
„Pirmiausia mūsų centre pradėjome dirbti kompiuterinio raštingumo srityje. Žmonėms reikėjo mokymų, paskaitų, kuriuose išmoktų elementariai dirbti kompiuteriu. Pradėjome nuo paprasčiausios abėcėlės: kompiuterio įjungimo, teksto surinkimo, mokymosi dirbti „Microsoft“ , „Windows“ programomis. Tiesiog tapti paprasčiausiu vartotoju kasdieniame gyvenime, gebėti taikyti informacinių technologijų priemones“, – pasakojo metodininkė.
Po to, pasak jos, atsirado interneto poreikis. Kartu su interneto vartotoju išaugo poreikis skaitmeniniam raštingumui, mokėjimui veikti įvairiose informacinių ir komunikacinių technologijų aplinkose, susirasti informaciją, ją pateikti, ištransliuoti. Centro klausytojai mokėsi dirbti programa „Skype“, nes juos privertė gyvenimas, norėjosi bendrauti su užsienyje esančiais artimaisiais.
Anot Vidos Undzėnienės, poreikis skaitmeniniam raštingumui neturi amžiaus cenzo, mokomasi visą gyvenimą. Jos rengiamų kursų vyriausiam klausytojui buvo per septyniasdešimt metų. Kitaip tariant, kompiuterinis ir skaitmeninis raštingumas yra tam tikra bendro informacinio raštingumo dalis. Ją išmanančių žmonių dalis vis auga. Kartu auga būtinybė atpažinti, gauti, vertinti, atsakingai naudoti reikalingą informaciją iš įvairių šaltinių. Tai jau kalbama apie informacinį raštingumą.

Iškilo žinių poreikis
Lankytojų poreikiai skaitmeninio raštingumo srityje plečiasi. Vartojamas ir kitas terminas – medijų raštingumas, kuris apima gebėjimą naudotis spausdintinėmis, grafinėmis, garsinėmis, ekraninėmis medijomis. Ir šioje srityje jau galima kalbėti ne tik apie suaugusiųjų, pedagogų švietimą, bet ir mokinių. Mokytojams iškyla žinių, tobulėjimo poreikis, nes reikia išmokyti mokinius atsirinkti tinkamą informaciją. Juk virtualioje erdvėje informacijos labai daug ir pačios įvairiausios, pateikiamos įvairiausiomis formomis, įtikinamos. Kyla dilema, kur yra tiesa, kaip analizuoti informaciją, nes šiuolaikinė karta yra ir realiame, ir virtualiame pasaulyje, o riba tarp jų labai nedidelė. Pernelyg didelis pasinėrimas į virtualų pasaulį kartais turi neigiamų pasekmių: vaikai suserga, nemato prasmės mokytis, gyventi, nemoka bendrauti.
Ne tik pedagogams iškyla būtinybė mokytis, bet ir tėvams. Tėvams reikia suprasti, kuo gyvena jų vaikas, kuo užsiima, ar tai jo vidiniam pasauliui, psichikos sveikatai nedaro žalos. Tikslai tampa didesni, juos diktuoja laikmetis, medijų galimybės. Neužtenka vaiką išmokyti neatskleisti savo asmens duomenų ir neįsisukti į patyčių ratą. Tėvams svarbu susigaudyti ir padėti vaikui, kad buvimas virtualiame pasaulyje neturėtų skaudžių pasekmių, išmokyti jį atsirinkti informaciją, nes neretai ji pateikiama pagražinta, tendencinga.

Ugdymo užduotys plečiasi
Informacinės technologijos vis labiau veržiasi į mūsų gyvenimą. Skaitmeninio raštingumo kompetencijas reikia ugdyti nuo mažens. Tai turi būti daroma ir namuose, ir mokykloje. Į naujo laikmečio diktuojamus uždavinius ir problemas sureagavo Švietimo ir mokslo ministerija. Jau nuo šių metų sausio švietimo ir mokslo ministro įsakymu patvirtintas mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų skait-meninio raštingumo programos aprašas. Jame nustatyti reikalavimai skaitmeninio raštingumo programų turiniui, jų įgyvendinimui ir mokytojų bei pagalbos mokiniui specialistų skaitmeninio raštingumo kompetencijos. Atsiranda reikalavimas, kad mokytojas ir pagalbos mokiniui specialistas įgytų žinių, išsiugdytų gebėjimus ir nuostatas skaitmeninio raštingumo srityse: informacijos valdyme, komunikavime, skaitmeninio turinio kūrime, saugume, skaitmeniniame mokyme ir mokymesi, skaitmeninio raštingumo problemų sprendime. Mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų skaitmeninio raštingumo kompetencijai įgyti nustatyta ne trumpesnė kaip 80 valandų (ne mažiau kaip 3 studijų kreditų) mokymų apimties programa.
„Šie mokymai bus apie informacijos paieškas ir jos filtravimą, rinkimą, analizavimą, vertinimą. Apie informacijos saugumą, etiką virtualioje erdvėje. Mūsų Švietimo centras, ruošdamas kvalifikacijos kėlimo programas, atsižvelgė į šį reikalavimą. Jau paruošta programa, pasirinkta skaitmeninio raštingumo kryptis. Programos vadinasi „Medijos ir informacinis raštingumas“, „Informacinis raštingumas“. Tai neišsemiamos temos. Mokytojams tai taps savotišku iššūkiu. Galima sakyti, kad anksčiau mokytojas buvo pamokos vadybininkas, dominuojantis individas, tačiau šis laikmetis reikalauja kitokio mokymo, nes Z kartai prieinami, labiau suprantami visai kitokie mokymosi metodai. Jiems priimtina dirbti su informacija, nes taip geriausiai įsisavinama pateikta medžiaga“, – pasakojo Vida Undzėnienė. Anot jos, būtent šia linkme Švietimo centre šiais metais ir bus rengiami mokymai mokytojams, tėvams. Paprastai skirstoma į amžiaus grupes, atsižvelgiama į poreikius, specializaciją.
Metodininkės teigimu, išlikęs poreikis ir pradinio kompiuterinio raštingumo, nes žmonės – iš skirtingų socialinių sluoksnių. Yra tokių, kuriems kompiuteris dar vis prabangos prekė, kurie neturi galimybės tobulėti, mokytis namuose“, – sakė informatikos inžinerijos magistrė.
Anot jos, informacinis raštingumas mokyklose turėtų būti integ-ruotas į įvairius mokymo dalykus. Galvojama ir apie tai, kaip informacinių technologijų ugdymas gali būti diegiamas priešmokykliniame ugdyme.
Balandį Švietimo centro metodininkė ves mokymus darbuotojams Kazlų Rūdos vaikų lopšelyje-darželyje „Pušelė“. Mokymų tema informacinių komunikacinių technologijų panaudojimas priešmokykliniame ugdyme. Pasak V. Undzėnienės, mokymasis vietoje, kai mokosi visas kolektyvas, turi daug pliusų. Klausytojai atsineša savo kompiuterius, dirba su įprastomis priemonėmis, mokosi vienas iš kito. Jeigu kuris kažką pamiršo, jam padeda kolega. Po kurio laiko vyksta grįžtamieji mokymai, stebima, kaip pavyko įsisavinti gautas žinias. Anot metodininkės, nėra tokio dalyko, kurio tikrai norėdamas negalėtum išmokti.

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.