------------------------------------

Naujos knygos

------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

Politinė reklama – neatsiejama politikos ir rinkimų dalis

2019-uosius galima tituluoti rinkiminiais metais, nes šiemet vyks net treji rinkimai: savivaldos, prezidento ir Europos parlamento. Politinėms partijoms, komitetams ir kandidatams tai reiškia didžiulį darbymetį – tenka rengti informaciją, rinkėjus skatinančią dalyvauti rinkimuose ir atiduoti balsus už juos. Tai – legalus, teisėtas ir neišvengiamas rinkiminės kampanijos elementas. Tokią informaciją kandidatams svarbu skleisti tikintis, kad pavyks atsidurti norimame poste, rinkėjams ji reikalinga norint geriau pažinti kandidatus – juk vargu ar rinksimės tą, apie kurį žinome mažai arba nežinome nieko.
Atrodo, puikiai žinome, kad iš plakato gatvės stende besišypsantis politiko veidas, lydimas įvairių šūkių ir sąrašo numerio, yra priskiriamas politinei reklama, tačiau ar žinome, kuo skiriasi politinė reklama nuo politinės agitacijos? Ar žinome, kad politinė reklama skleidžiama socialiniuose tinkluose turi būti žymima, kaip ir reklama spaudos leidiniuose, lankstiniuose ar reklaminiuose stenduose?

 Vaizdinę reklamą politikai žymi atsakingai ne tik šiemet. Rinkiminės kampanijos metu 2016 metais kandidatai į Seimą vaizdinei politinei reklamai keliamų reikalavimų laikėsi taip pat atsakingai.Siekia gauti mūsų balsus
Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) skelbia, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra nurodęs, kad laisvas ir visuotinis keitimasis informacija, nevaržomas jos skleidimas yra ypač svarbus demokratinių procesų veiksnys, užtikrinantis ne tik individualios nuomonės, subjektyvių įsitikinimų, bet ir grupinių pažiūrų, įskaitant ir politines, bei visos tautos valios formavimą. Informacija gali būti dalijamasi labai įvairiais tikslais – siekiant paskleisti naujausias žinias, įvykius, norint išmokyti, plėsti žinojimą apie įvairius procesus, idėjas ir sąvokas. Informacija taip pat gali būti skirta paveikti vartotojus, tikslines grupes, tam, kad šios vartotų tam tikras prekes ar paslaugas. Tokios informacijos skleidimas yra vadinamas reklama. Žodynai reklamą apibrėžia kaip labai specifinę informacijos formą, kuri ne tik skatina vartojimą, bet ir siekia gauti norimą naudą, pavyzdžiui, suformuoti tam tikrą nuomonę, požiūrį. Todėl galima nesunkiai suprasti, koks yra politinės reklamos tikslas – paveikti potencialius rinkėjus atlikti tam tikrus veiksmus, susijusius su konkrečia politine partija, politiku ar viešosios politikos klausimu. Paprasčiau tariant, skatinti rinkėjus atiduoti balsus už konkrečius kandidatus.

 

Politinė reklama ≠ rinkiminė agitacija
Pastaruoju metu politinės rek­lamos, kuri siekia paveikti mūsų, rinkėjų, veiksmus – nors vežimu vežk. Reklamuojasi ir kandidatai į prezidentus, ir kandidatai į Europos parlamentą, ir kandidatai į merus, savivaldybių tarybas. Tiesa, šiuo metu besireklamuojantys kandidatai į minėtas pozicijas skleidžia nebe politinę reklamą, o rinkiminę agitaciją. VRK pastebi, jog sąvokos politinė reklama ir rinkiminė agitacija nėra tapačios, tačiau labai dažnai esame linkę jas laikyti vienareikšmėmis. VRK paaiškina, jog politinė reklama galima nuolat, neraginant balsuoti konkrečiuose rinkimuose. Jos pagalba politikai gali kurti teigiamą partijos ar atskiro kandidato įvaizdį, propaguoti idėjas siekiant politinių tikslų ateityje. Tuo tarpu rinkiminė agitacija yra politinės reklamos rūšis, kuri turi specifinį tikslą – atitinkamais veiksmais agituoti rinkėjus balsuoti už vieną ar kitą partiją ar atskirą kandidatą konkrečių rinkimų metu. Tiesa, abiem atvejais politinės reklamos privalo būti žymimos.
VRK praneša, kad ir politinė reklama platinama nuolat, ir rinkiminės kampanijos metu, platinant ją spausdintos politinės reklamos skelbimo ar publikacijos puslapyje (periodinėje spaudoje), lankstinuke (pirmajame ar paskutiniame atvarte, matomoje vietoje), plakate (matomoje jo pusėje) ar kitame politinei reklamai rinkimų (referendumo) agitacijai skirtame gaminyje, nepriklausomai nuo jų platinimo būdo ir vietos, turi būti nurodytas užrašas „Politinė reklama“ arba „Rinkimų agitacija“, arba „Referendumo agitacija“, taip pat užrašas, nurodantis apmokėjimo šaltinį, politinės reklamos užsakymo numerį, užrašas, informuojantis apie viešosios informacijos rengėją ar skleidėją ir spaustuvę ar gamintoją, spaudinių tiražas, jei politinė reklama skleidžiama ne periodinėje spaudoje.

Politinės reklamos tendencijos nesikeičia. Dominuoja ryškūs kandidatų atvaizdai, lydimi partijų sąrašų.Vaizdinę reklamą žymi atsakingai
Peržvelgus miesto reklamų stenduose kabančias reklamas, iš kurių žvelgia kandidatai į Savivaldybės tarybą, mero poziciją, taip pat paanalizavus vaizdinius politinės reklamos maketus laikraščiuose, videofilmukus reklaminiuose ekranuose, visose reklamose pavyko pastebėti minėtus politinei reklamai keliamus reikalavimus. Keblesnė situacija socialiniuose tinklalapiuose. Socialiniuose tinkluose susirinkusi gausi žmonių bendruomenė. Skleisti politinę reklamą ten dabar itin populiaru. Pakanka vos kelių mygtukų paspaudimo ir informacija pasklinda plačiuose interneto vandenyse. Dėl šios priežasties kandidatai socialinius tinklus politinės reklamos sklaidai išnaudoja itin aktyviai.

Peržiūrėjus į Marijampolės, Kalvarijos, Kazlų Rūdos savivaldybių tarybas kandidatuojančių asmenų socialinių tinklų paskyras, informacijos, kuri būtų nesusijusi su rinkimais, rasti gana sunku. Politikai ten dalijasi rinkiminiais plakatais, videofilmukais, nuotraukomis, partijų sąrašais. VRK pastebi, kad internete skleidžiama politinė reklama, priklausomai nuo jos formos, turi būti pažymėta kaip spaudoje arba kaip radijuje, arba kaip televizijoje skleidžiama politinė reklama, visais atvejais turi būti nurodoma „Politinė reklama“ arba „Rinkimų agitacija“ ir lėšų šaltinis. VRK informuoja, kad neatlygintinai skleidžiant politinę reklamą socialiniuose tinkluose ar įvairiose nuotraukų, įrašų ar pan. dalijimosi svetainėse, kuriuose informacija pagal socialinio tink­lo ar svetainės nuostatas skleidžiama neatlygintinai, politinės rek­lamos žymoje turėtų būti nurodyta, iš kokių lėšų yra ar bus apmokėtas politinės reklamos parengimas arba kad politinę reklamą parengė pats politinės kampanijos dalyvis. Skleidžiant politinę reklamą, jos žyma turi būti neatskiriama politinės reklamos dalis dėl to, kad, kitiems vartotojams pasidalijus nuoroda savo paskyroje ar svetainėje, politinės reklamos žyma išliktų.
Politinę reklamą, platinamą socialiniuose tinkluose, kontroliuoti ypač sudėtinga.Reikia pripažinti, kad kandidatai šio reikalavimo laikosi gana atsakingai. Bent jau kol kas neteko matyti nuotraukos ar maketo, iš kurio žvelgtų kandidatas su sąrašo numeriu ir kuriuose nebūtų parašyta, jog tai – politinė reklama.

Riba tarp informacijos ir politinės reklamos – plona
Kiek sudėtingiau su tekstiniais įrašais ir vaizdo žinutėmis. Pavyzdžiui, apsilankius atsitiktiniame kandidato į savivaldybių tarybas socialinio tinklalapio profilyje galima pamatyti daugybę įrašų, kuriuose jie išsako savo nuomonę vienokiais ar kitokiais klausimais, dalijasi patirtimi, įspūdžiais iš įvairių švenčių, renginių. Ne visi jie pažymėti užrašais „politinė reklama“ – tik kai kurie. Bet gal visi ir neturi būti pažymėti? Riba tarp politinės agitacijos ir paprastos informacijos šiuo atveju labai slidi. VRK skelbia, kad jei politinė partija ar asmuo dalyvauja politinėje kampanijoje, kandidato biografija, asmeninė nuomonė, informacija apie vertybes, vykdomą visuomeninę veiklą, apie tai, ką numato daryti išrinkus, tiesioginis ar netiesioginis skatinimas rinkti (ar nerinkti) naujus ar esamus narius, taip pat kita informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa yra laikomi politine reklama.
Pasirodo, sukontroliuoti socialiniuose tinkluose skleidžiamą reklamą itin sunku. Todėl siekdama paskatinti pilietiškų žmonių dalyvavimą užtikrinant skaidrius ir sąžiningus rinkimus praėjusių metų rudenį VRK išplatino pranešimą, kuriuo kvietė visus geros valios visuomenės atstovus pranešti apie pastebėtą politinę reklamą internetinėje erdvėje: naujienų portaluose, įstaigų ir įmonių bei organizacijų internetinėse svetainėse, socialiniuose tinkluose.

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.