------------------------------------
------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

Technologinio progreso sąvoka plečiasi ir kinta

Marijampolės Petro Kriaučiūno biblioteką, kalbant apie reakciją į skaitmenizaciją, jos plėtros skatinimą, galima pavadinti išsišokėle gerąja prasme. Biblioteka, suprasdama, kad šiuolaikinė visuomenė sparčiai vystosi, kad jos poreikiai keičiasi, tampriai siejasi su kompiuteriais, elektronika, skaitmenine erdve, ne tik ėmė rengti medijų ir informacinio raštingumo mokymus, bet ir 2007 m. įkūrė analogų Lietuvoje neturintį Multicentrą – interaktyvią mokymosi erdvę, skirtą laisvalaikiui, kūrybai bei mokymuisi. Bibliotekos direktoriaus pavaduotoja Jūratė Dudkienė bei Vaikų ir jaunimo edukacijos centro vedėja Raminta Liubelionienė sako, kad bibliotekos vystantis technologijoms turi keistis, taikytis prie aplinkos. Norėdamos sudominti klientus, pažinti pasaulį jos turi kviesti ne tik per knygas, bet ir naudojantis naujausiais skaitmeniniais įrenginiais.

Turime kur tobulėti
Marijampolės Petro Kriaučiūno bibliotekos direktoriaus pavaduotoja Jūratė Dudkienė bei Vaikų ir jaunimo edukacijos centro vedėja Raminta Liubelionienė sako, kad kompiuterinio ir informacinio raštingumo sąvoka plečiasi ir kinta, todėl mokytis ir tobulėti šioje srityje dar ilgai turėsime kur.J. Dudkienė skaičiuoja, kad Marijampolės Petro Kriaučiūno biblioteka gyventojų informacinio raštingumo skatinimu užsiimu apie 20 metų. Prasidėjo viskas bibliotekoje atsiradus elektroniniam leidinių paieškos, užsakymo katalogui, susikūrus kompiuterių, interneto tinklui, suteikusiu gyventojams pirmąsias galimybes pažinti skaitmeninius įrenginius ir erdvę. Lygiagrečiai su šiomis permainomis atsirado poreikis mokyti gyventojus su technika elgtis išmaniai ir saugiai. Nemažą patirtį kompiuterinio raštingumo skatinimo srityje sukaupusi biblio­tekos direktoriaus pavaduotoja J. Dudkienė sako, kad mokytis ir tobulėti šioje srityje visada bus kur.
– Nors su išmaniaisiais įrenginiais supažindinę ir išmokę jais naudotis esame nemažą būrį žmonių, įgūdžių lavinimu galėtumėme užsiimti nuolat ir planuoti mokymus dar keliems metams į priekį. Technika tobulėja, sudėtingėja, tai suteikia naujų galimybių, o kartu atveria erdvę naujiems pavojams. Bibliotekoje organizuojamų mokymų dalyviams sakome, kad sėsti prie kompiuterio ir eiti į interneto tinklą reikia atviromis akimis. Privalu saugoti asmens duomenis, suvokti, kad yra saugios ir nesaugios interneto svetainės, kad reikia mokėti jas atskirti. Primename, kokie pavojai tyko socialiniuose tinkluose, kad viešose interneto prieigose baigus darbą socialiniame tinkle svarbu nepamiršti atsijungti nuo paskyros. Deja, žmonės vis dar per daug pasitiki skaitmenine erdve. Neatsakingai dalija asmeninius duomenis, patikliai priima visą joje randamą informaciją. Šiandien grėsmių tendencijos yra tokios, bėgant metams jos, tikėtina, keisis ir galbūt agresyvės. Štai kodėl svarbu ir dar ilgai bus aktualu organizuoti mokymus ir šviesti visuomenę medijų ir informacinio raštingumo klausimais, – samprotavo J. Dudkienė.

Galimybių ribos plečiasi
Vis dėlto nėra viskas taip blogai, kaip gali atrodyti. Bibliotekos darbuotojai pastebi, kad informacinių užklausų skaičius kuo toliau, tuo labiau mažėja. Pavyzdžiui, anksčiau moksleiviai ir stu dentai ruošdamiesi referatams ateidavo į biblioteką ieškodami knygų, prašydavo bib­liotekininkų padėti surasti jiems reikalingą informaciją. Tuo tarpu dabar, bibliotekininkai pastebi, daug informacijos jie susiranda savarankiškai, internetinėje erdvėje. Kažko neradę atvyksta į biblioteką, bet tarpininkauti informacijos paieškoje jiems beveik nereikia – paieškos sistemomis klientai moka naudotis patys.
Biblioteka pastebėjusi, kad lankytojų gebėjimai naudotis kompiuteriais gerėja, tačiau išnaudojami dažniausiai jie pramogai, sumanė įkurti jau minėtą Multicentrą – interaktyvią erdvę, skirtą ne tik laisvalaikiui, bet ir mokymuisi.
– Kompiuteris – plačių galimybių įrenginys. Juo naudojantis galima ne tik ieškoti informacijos, bendrauti socialiniuose tinkluose. Galima jį išnaudoti ir kuriant pridėtinę vertę. Taip atsirado mintis įkurti Multicentrą – erdvę, į kurią laisvu metu nuobodžiaujantys moksleiviai galėtų ateiti, naudotis kompiuteriais, bet ne pramogai, o mokymuisi kažko naujo ir vertingo. Taip Multicentre atsirado programavimo užsiėmimai, mokymai, kuriuose lankytojai susipažįsta su vaizdo, garso įrašymo, apdirbimo programomis, mokosi fotografuoti, retušuoti nuotraukas. Manome, kad šie gebėjimai dabar, kai informaciją vis dažniau gauname vaizdu ir garsu, labai svarbūs. Kompiuterinio ir informacinio raštingumo sąvoka keičiasi, tai nėra tik gebėjimas įjungti kompiuterį, paleisti naršyklę. Sąvoka plečiasi ir keičiasi, todėl keičiamės ir mes, siūlydami ir kviesdami mokytis naujų dalykų, pažinti techniką ir jos galimybes, – mintimis dalijosi R. Liubelionienė.

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.