------------------------------------

Naujos knygos

------------------------------------

Dovanos idėja!!!

190px
------------------------------------

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

„Žmonės turėtų elgtis taip, kaip išmokė tėvai: nebendrauti su nepažįstamais ir jais nepasitikėti“ (Eksperto komentaras)

Dauguma gyventojų, be abejo, yra girdėję apie įvairius būdus ir keisčiausius scenarijus, kuriuos stengdamiesi apgauti žmones naudoja sukčiai, tarp jų ir telefoniniai. Deja, į jų pinkles patenkančių ir nukentėjusių gyventojų nemažėja. Mūsų žmonės, lietuviai, yra geri ir patiklūs, o telefoniniai sukčiai nuolat stengiasi tobulėti ir ieško kitokių apgaulės būdų, kuria naujus apgavysčių scenarijus.
Įdomus faktas – vienas bankas, turintis savo padalinius Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, prieš kelerius metus yra skelbęs, kad tuomet, vos per pusmetį, Lietuvoje nuo telefoninių sukčių nukentėjo daugiau nei 600 banko klientų. O Latvijoje ir Estijoje nebuvo užfiksuota nė vieno tokio nusikaltimo.
Dar vienas įdomus faktas – kai Estijos policijos pareigūnai bendradarbiaudami su Lietuvos policija prieš 10 metų sulaikė telefoninių sukčių gaują, kurios nariai skambindavo estams apsimetę policijos pareigūnais ir pranešdavo neva apie giminaičių sukeltas avarijas, paaiškėjo, kad joje veikė vienuolika lietuvių…
Taigi ką turėtume atsiminti, kad nepatektume į telefoninių sukčių pinkles?
„Suvalkiečio“ skaitytojams pataria Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos grupės specialistė Daiva KLIMAVIČIENĖ.

Marijampolės apskr. VPK Komunikacijos grupės specialistė D. Klimavičienė pataria niekuomet neskubėti vykdyti nepažįstamų asmenų prašymų ar reikalavimų.Šiuo metu, informacinių technologijų plėtros amžiuje labai aktualūs elektroninėje erdvėje vykstantys sukčiavimai. Jie vis įvairesni ir įmantresni. Visiškai nesvarbu, kokią kompiuterio operacinę sistemą, interneto naršyklę ar elektroninio pašto programą naudojate. Sukčių atakos ir bandymai apgauti yra pagrįsti žmogiškuoju faktoriumi, psichologija. Esame labai patiklūs ir kartais tiesiog leidžiamės būti apgaunami. Patikėkite, tikrai nereikia būti kvalifikuotu programuotoju, kad paliktum žmogų be pinigų.
Telefoniniai sukčiai itin stengiasi iš gyventojų išvilioti informaciją, kuri yra susijusi su konfidencialiais asmens elektroninės bankininkystės duomenimis. Tokia konfidenciali informacija – tai atpažinimo kodas, slaptažodis, 24 slaptažodžiai kortelėje, sąskaitų numeriai. Šie pagrindiniai duomenų komponentai yra reikalingi naudotis pinigais, esančiais asmens sąskaitoje (kortelėje), taip pat paskolų iš kreditą teikiančių bendrovių operacijoms atlikti. Deja, nepaisant policijos pareigūnų ir kredito įstaigų vykdomos prevencinės veiklos, vis dar pasitaiko atvejų, kai piliečiai savo elektroninės bankininkystės sąskaitų duomenis pateikia telefonu skambinantiems sukčiams, prisistatantiems, pavyzdžiui, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos ar bankų darbuotojų vardu. Atminkite: teisėsaugos pareigūnai ar bankų darbuotojai niekuomet telefonu neprašo pateikti elektroninės bankininkystės duomenų. Be to, bendraudami su nepažįstamais žmonėmis neatskleiskite jiems ir savo vardo, pavardės, asmens kodo. Patarčiau neatvirauti ir nepateikinėti ir kitų asmeninių duomenų: paso, asmens tapatybės kortelės ar vairuotojo pažymėjimo, jeigu asmenys, kuriems teikiate šią asmeninę informaciją, nenurodo aiškaus teisinio pagrindo tokiems duomenims rinkti. Atminkite, kad jūsų pagrindines teises ir laisves į asmens duomenų apsaugą gina naujasis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas.
Mūsų žmonės vis dar nukenčia nuo sukčių, kurie pinigus išvilioja skambindami dažniausiai naktį telefonu ir prisistatydami artimu giminaičiu ar net vaiku, kuris esą pateko į bėdą – padarė eismo įvykį, nusikaltimą ar įvyko nelaimingas atsitikimas.

Tokie sukčiai, naudodamiesi netikėtumu ir jūsų susijaudinimu, prašo skubiai perduoti ar pervesti reikalingą pinigų sumą. Pinigus prašoma pervesti į nurodytą sąskaitą ar atiduoti žmogui, kuris atvyks jų pasiimti.
Jei sulauksite tokio skambučio, privalote žinoti ir atminti:
• Įvykus eismo įvykiui ar padarius nusikaltimą, policija niekada nesprendžia iškilusių piniginių problemų tarp nukentėjusiojo ar pažeidėjo (įtariamojo).
• Neskubėkite vykdyti skambinusiojo prašymų.
• Patys paskambinkite giminaičiui ar artimajam, patekusiam į tariamą bėdą, ir įsitikinkite, ar tikrai jam reikalinga jūsų pagalba.
• Jeigu tikrai jūsų artimą žmogų ištiko nelaimė, susitikite su juo.
• Jeigu jūsų giminaitis kelionėje, neskubėkite skambinti į ambasadą nurodytu telefono numeriu, pasitikrinkite, ar šis numeris teisingas.
• Neperduokite pinigų per tarpininkus.
• Neperveskite pinigų į nurodytas banko sąskaitas.
• Neįsileiskite nepažįstamų žmonių į namus.
• Reikalaukite, kad atvykę pareigūnai parodytų tarnybinį pažymėjimą.
Dar vienas labai svarbus dalykas – neatidarykite durų nepažįstamiems žmonėms, kurie prisistato įvairių tarnybų darbuotojais, agentais ar kitais specialistais, kol nepatikrinote jų dokumentų ir neįsitikinote, kas iš tiesų jus aplankė.
Telefoniniai sukčiai dažniausiai naudoja tokius scenarijus: praneša apie piniginio, daiktinio prizo, pavyzdžiui, mobiliojo ryšio telefono ar net automobilio, laimėjimą, informuoja apie giminaičio padarytą avariją ar kitą nusikaltimą ir prašo duoti pinigų nemalonumams su policija išvengti.
Vis dar pasitaiko atvejų, kai mūsų žmonės nukenčia tarsi žuvelės užkibę ant sukčių jauko – į mobiliojo ryšio telefoną atsiųstos trumposios žinutės (SMS), kad loterijoje, akcijoje ar žaidime laimėjo vertingą daiktą. Tokiose žinutėse paprastai toliau prašoma paskambinti nurodytu numeriu, į nurodytą sąskaitą pervesti tam tikrą pinigų sumą arba papildyti mobiliojo ryšio telefono sąskaitą, padiktuoti papildymo kortelių kodus.
Jei gavote tokio pobūdžio pranešimą:
• Neskubėkite džiaugtis laimėjimu.
• Įsidėmėkite, kad loterijos, akcijos ar žaidimo organizatorius niekada nereikalauja perduoti pinigų per tarpininkus arba juos pervesti į banko sąskaitas.
• Loterijos, akcijos ar žaidimo organizatorius niekada nereikalauja padiktuoti papildymo kortelių kodų.
• Pirmiausia susisiekite su savo mobiliojo ryšio operatoriumi ir patikrinkite, ar tikrai vyksta loterija, akcija ar žaidimas, kuriame jūs laimėjote („Telia“ – tel. 1533; „Bitė“ – tel. 1501; „Tele2“ – tel. 8 800 40212).
• Atminkite, kad iš laimėtojo nereikalaujama iš anksto sumokėti pridėtinės vertės ar kito mokesčio.
• Jeigu jūs tikrai laimėjote, apie prizo atsiėmimo sąlygas ir mokesčius sužinosite nuvykęs pas loterijos, akcijos ar žaidimo organizatorių.
Trumpai tariant, žmonės turėtų elgtis taip, kaip išmokė tėvai: nebendrauti su nepažįstamais asmenimis ir jais nepasitikėti.
Kilus įtarimui, kad susidūrėte su sukčiumi, neskubėkite vykdyti jo prašymų ir nedelsdami skambinkite į policiją numeriu 112 arba 02.

Ričardo PASILIAUSKO nuotrauka

Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.