Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

 


Pažinimo laboratorija 2020

Eksperto komentaras

Į klausimus apie žiniasklaidos laisvę ir nepriklausomybę atsako Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto lektorius Kęstutis Petrauskis.

Kęstučio Petrauskio teigimu, turime būti reiklūs ne tik įsigyjamoms prekėms ar paslaugoms, bet ir žiniasklaidos turiniui. Tik tokiu būdu jis gali būti kokybiškas, laisvas, nepriklausomas ir įvairus.– Lietuvoje pastebimas didelis žiniasklaidos rinkos koncentravimas. Kokių privalumų ir kokių trūkumų galima įžvelgti tokioje situacijoje?
– Rinkos, nesvarbu kokioje verslo srityje, koncentravimas vienos ar kelių bendrovių rankose neigiamai atsiliepia vartotojams. Monopolininkas visada pasinaudoja proga padidinti savo paslaugų ar prekių kainas, daro spaudimą mažesniems konkurentams.
Žiniasklaidos atveju, pirma neigiama koncentracijos pusė yra ta, kad didelė bendrovė, turinti labai daug skaitytojų arba klausytojų, žiūrovų, gali daryti didžiulę įtaką auditorijos nuomonei. Taigi, kuo didesnė žiniasklaidos priemonė, kuo ji turi didesnę auditoriją, tuo ji gali paveikti didesnės dalies visuomenės nuomonę (pvz.: apie politikus, valdžią, verslą, valstybėje vykstančius procesus).
Antra, didelės, savo rankose sukoncentravusios nemažą auditorijos dalį žiniasklaidos bendrovės įgauna ir vis didesnę ekonominę galią. Turėdamos didelę auditoriją jos gali atlikti gerą paslaugą reklamos užsakovams (daug akių pamato, daug ausų išgirsta reklamą). Vadinasi, jos gauna daugiausia pajamų iš reklamos užsakovų. Tuo tarpu silpnesnės, mažesnės žiniasklaidos priemonės praranda reklamos užsakymus. Taip jos tampa ekonomiškai pažeidžiamos (jų turinį neretai gali lengvai paveikti reklamos užsakovas – verslas arba valdžios institucijos). O kai mažesnės žiniasklaidos priemonės negali pakankamai uždirbti, jos neturi lėšų samdyti žurnalistus, investuoti į geresnį, įdomesnį turinį ir tuomet dar labiau pralaimi, netenka skaitytojų, klausytojų ar žiūrovų, kurie ieško to įvairesnio, įdomesnio turinio didžiuosiuose televizijos, radijo ar interneto kanaluose.

– Kokią įtaką žiniasklaidos turiniui gali daryti tokia koncentracija? Kaip tokioje situacijoje turėtų elgtis žiniasklaidos turinio vartotojai?
– Lietuvos gyventojai yra reiklūs vartotojai. Bet tik pirkdami verslo paslaugas ar prekes, pavyzdžiui batus. Tada jie lygina kur pigiau, kieno kokybė geresnė. Tačiau vartojant žiniasklaidos turinį jiems neretai pritrūksta kritinio požiūrio. Skaitant, žiūrint, klausant medijas būtina prisiminti, kad jos turi savus interesus. Pirma, kaip minėta, yra verslo interesas – pritraukti kuo didesnę auditoriją ir gauti kuo daugiau pajamų, pelno.
Antra, jei žiniasklaidos priemonės turi didžiulę auditoriją, jos gali daryti didelę įtaką tos auditorijos nuomonei. Vadinasi, labai išauga žiniasklaidos politinė galia. Ne veltui ji ir vadinama „ketvirtoji valdžia“. Neretai būna atvejų, kai žiniasklaida nori parodyti, jog ji yra net „pirmoji“ valdžia. Pavyzdžiui, susidūrus interesams, žiniasklaida ima be paliovos kritikuoti kokį nors politiką ar partiją, ministeriją, tuo parodydama, jog yra „galingesnė“ nei valdžia. Ryškus tokio „susirėmimo“ pavyzdys – kritika Valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkui Ramūnui Karbauskiui.
Trečia, nereikėtų pamiršti, kad žiniasklaidos savininkai, redaktoriai, o taip pat ir žurnalistai turi savo politines pažiūras. Vadinasi, jie linkę labiau paremti tuos politikus, partijas, kurie jiems artimesni pažiūrų prasme. Ir taip yra ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Pavyzdžiui, didžiausias pasaulyje žiniasklaidos magnatas Rupertas Murdochas, JAV valdantis FOX televizijos kanalų grupę, palaiko Respublikonų partiją ir prezidentą Donaldą Trampą. Bet jo konkurentai – CNN televizija yra aršūs D. Trumpo kritikai ir palaiko Demokratų partiją.
Tačiau yra ir vienas esminis skirtumas su Lietuvos žiniasklaida. Vakaruose daugelis žiniasklaidos priemonių atvirai pasako ką remia. Lietuvoje tai daroma paslėptai ir paprastam žmogui sunku susigaudyti, kur čia pagrįsta kritika, siekis atskleisti tiesą, o kur medijų mėginimai daryti politinę įtaką.

– Ar tai, jog Lietuvoje pastebime didelę žiniasklaidos koncentraciją, reiškia, kad žinia­­sklaida mūsų šalyje suprantama kaip verslas? Kokias grėsmes ir galimybes tai suteikia žinia­sk­laidai?
– Dar prieš gerą dešimtmetį auditorija, skaitytojai žiniasklaidai darė didesnę įtaką. Kodėl? Tuo metu vis dar galingiausia žinia­sklaidos priemonė buvo laikraščiai. Todėl žmogus, jei jam tiko ir įtiko spauda (jos turinys), ją pirko, mokėjo pinigus. Tokiu būdu, laikraščiai privalėjo atsižvelgti į skaitytojų norus, jam tarnauti.
Internetas pakeitė žiniasklaidos verslo modelį, nes už portalų turinį skaitytojai nemoka (su nedidelėmis išimtimis, kai turinys apmokestinamas). Lėšas veiklai – žurnalistams, autoriams, technikai – portalai turi uždirbti vien iš reklamos. Ir kaip jau minėta, norint uždirbti daugiau, reikia pritraukti daugiau auditorijos (kad kuo daugiau akių pamatytų tą reklamą). Taigi portalai daro viską, kad tik pritrauktų „klikus“ – žmonės spaustų skandalingas antraštes, žiūrėtų video, nuotraukų galerijas. Taip portalų turinys vis labiau paverčiamas preke (tikslas, kaip minėta, „klikai“). Dar viena šio reiškinio neigiama pasekmė – orientacija į pramogą, bulvarines žinias (nes tai pritraukia auditoriją, tai generuoja „klikus“).
Panašiai elgiasi ir televizijos. Joms taip pat būtina pritraukti auditoriją, jos daro viską, kad žmogus paspaustų „reikiamą“ nuotolinio valdymo pultelio mygtuką. Todėl ir televizijose pramogos ir bulvarinių laidų vis daugiau ir daugiau.

– 2016 m. „Transparancy Interentional“ Lietuvos skyriaus atliktas tyrimas atskleidė, kad tarp 57 Lietuvoje veikiančių žiniasklaidos priemonių savininkų net 26 yra politikai. Ar tokia žiniasklaida gali būti laikoma demokratinės valstybės pagrindu? Kaip išvengti tokių situacijų ir kaip tokį politizuotą žiniasklaidos turinį skaitytojai turėtų vertinti, kaip jį atpažinti?
– Kaip jau minėta, žinia­sklaidos turiniui didelę įtaką daro verslo, politiniai motyvai. Jei žiniasklaidos savininkas (akcininkas) yra politikas, jis, savaime suprantama, siekia daryti politinę įtaką, nori būti išrinktas, perrinktas ar pasiekti, kad jo partija būtų išrinkta. Be to, jei politikas, nesvarbu ar šalies valdžioje, ar savivaldybėje, yra žiniasklaidos savininkas, jis siekia ir verslo naudos. Vadinasi, jis gali ieškoti būdų kaip užtikrinti reklamos užsakymų savo laikraščiui, radijo stočiai, televizijai ar portalui. Taigi, jis gali pasinaudoti savo tarnybine padėtimi.
Lietuvoje mes taip pat turime ir žiniasklaidos priemonių, kurios priklauso įmonėms, kurių pagrindinė veikla nėra žiniasklaidos verslas (pvz.: „Senukai“, „MG Baltic“ koncernas, „Achemos“ koncernas). Vadinasi, kyla nemažai grėsmių, kad tų įmonių valdomos žiniasklaidos priemonės gali būti panaudojamos lobizmui, verslo, politinei įtakai didinti.
Ką tokioje situacijoje daryti? Lietuvos žmonės, kaip jau minėjau, tapo reiklūs prekių, paslaugų vartotojai. Reikia mokytis, plėsti akiratį, tapti reikliais ir žinia­sklaidos turinio vartotojais. Pirma, būtina pasidomėti kas yra žinia­sklaidos savininkai. Antra, būtina skaityti ne vieną, o kelis portalus, laikraščius, žiūrėti kelis televizijos kanalus. Lyginti ir savarankiškai pamąstyti, kodėl kritikuojama, kas kritikuoja, kaip kritikuoja, ar yra pateikiami faktai, argumentai, ar tik nuomonės.
Kristinos Kanišauskaitės-Šaltmerės nuotrauka

Komentarai baigti.

Naujausia informacija

  • Spalio 28 dienos „Suvalkiečio“ laikraštyje

    2020-10-28
            Korona guldo Kalvarijos savivaldybės administracijąSusirgimų koronaviruso infekcija Lietuvoje sparčiai daugėja kiekvieną parą. Suspėti su skaičiais darosi sunku, nuo 400 atvejų šokome prie beveik aštuonių šimtų. Sergama COVID-19 kiekvienoje savivaldybėje.   Neliksime be gydymo: geros žinios turintiems sveikatos problemųMarijampolėje atnaujintas Pirminės sveikatos priežiūros centro (PSPC) Palaikomojo gydymo ir slaugos skyrius, nuo kitų metų ...
  • Kai išgyveni tai pats, – į ligą žiūri kitomis akimis

    2020-10-28Kai išgyveni tai pats, – į ligą žiūri kitomis akimis
    Nuo praėjusių metų pabaigos pasaulis diena iš dienos grumiasi su koronavirusu, o grumtynių rezultatai kasdien vis skirtingi. Vieną dieną laimi pasaulis, išsaugodamas žmonių gyvybes, o kitą – koronavirusas jas nusineša su savimi. Savo asmenine patirtimi sergant šia liga dalijasi alternatyvios pop-muzikos atlikėja Rūta Loop. Atsakymas jau buvo aiškus jo nesulaukus Rūtą Žibaitytę ...
  • Apdraudusieji ūkinius gyvūnus gali susigrąžinti dalį išlaidų

    2020-10-28
    Rizikos valdymas ūkiuose pastaraisiais metais vis aktualesnis. Su naujais iššūkiais tenka susidurti ne tik augalininkystės, bet ir gyvulininkystės, paukštininkystės ūkiams. Iki gruodžio 31 d. ūkininkai gali kreiptis paramos dėl ūkinių gyvūnų draudimo įmokų dalies kompensavimo. Parama teikiama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (KPP) priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį ...
  • Nusikaltėliai, kuriems tūkstančiai kilometrų – ne kliūtis pavogti jūsų pinigus

    2020-10-28Nusikaltėliai, kuriems tūkstančiai kilometrų – ne kliūtis pavogti jūsų pinigus
    Neseniai elektroniniu paštu išmokęs naudotis 78 metų vilnietis Aleksandras visas sąskaitas už komunalines paslaugas dabar mato savo kompiuterio ekrane. „Daugiau laiškų man niekas nesiunčia. Aš irgi niekam nerašau“, – prisipažįsta vyras. Todėl vieną dieną į elektroninio pašto dėžutę įkritęs laiškas iš neaiškaus siuntėjo Aleksandrui sukėlė įtarimų. Laiško autoriai senjorą gundė ...
  • Marijampolėje įvyko tradicinis moterų futbolo turnyras „Miss futbolistė 2020“

    2020-10-26Marijampolėje įvyko tradicinis moterų futbolo turnyras „Miss futbolistė 2020“
    Šeštadienį, spalio 24-ąją, Marijampolėje šurmuliavo daugiau kaip 120 neabejingų futbolui moterų, kurios rudeniškai šiltą dieną susirinko į tradicinį moterų futbolo turnyrą. 10 komandų iš visos Lietuvos buvo suskirstytos pogrupiais pagal amžių. Pirmajame (12–30 metų) žaidė Kauno „Imposteriai“, Kupiškio TVM, „Švenčionėlių Karaliaus Mindaugo gimnazija“, MFK SC „Tauragė“, Klaipdėdos „Karys.lt“. Antrąjį pogrupį (30 ...
  • Miškus naudingiau užsiauginti patiems

    2020-10-24Miškus naudingiau užsiauginti patiems
    Iki lapkričio 16 d. priimamos paraiškos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (KPP) priemonės „Investicijos į miško plotų plėtrą ir miškų gyvybingumo gerinimą“ veiklos sritį „Miško veisimas“. Tai antrasis paraiškų priėmimo etapas šiais metais, jam skirta 9 283 964 Eur paramos lėšų. Pasodinęs – nenueisi „Nėra taip, kad pasodinai medžius ir ...
  • Džiaugiuosi, kad mečiau, ir raginu tave padaryti tą patį

    2020-10-24Džiaugiuosi, kad mečiau, ir raginu tave padaryti tą patį
    Ne kiekvienas žmogus yra pakankamai ryžtingas ir stiprus, kad nutaręs imtis kardinalių pokyčių to neatidėliotų ir sąžiningai laikytųsi sau duoto žodžio. Juolab kai kalbama apie metimą rūkyti, – neretai prireikia ne tik begalinio noro, bet ir plieninės valios. Televizijos laidų prodiuseris ir BIX grupės lyderis Saulius Urbonavičius-Samas sutiko pasidalyti savo ...
  • Kad ir kokia tamsi atrodytų naktis – rytas visada ateina

    2020-10-24Kad ir kokia tamsi atrodytų naktis – rytas visada ateina
    Daugeliui iš mūsų šiuo metu sunkiau nei įprastai, todėl ypač svarbu žinoti, kokią emocinę ir psichologinę pagalbą galima gauti nemokamai visoje Lietuvoje. Psichologė Sonata Mickuvienė pasakoja apie tai, ką šiuo metu išgyvena dauguma šalies piliečių, o Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas Ignas Rubikas dalijasi atsinaujinusios nacionalinės platformos ...
  • Spalio 24 dienos „Suvalkiečio“ laikraštyje

    2020-10-23
      Kruvina vilkų puota BuktojeŪkininko Rolando Storpirščio avių ūkis yra netoli Buktos miško. Ūkininkas pripažino su nerimu skaitydavęs naujienas apie vilkų surengtas karvių ar avių skerdynes ir vis tikėdavosi, kad jo augintinėms pavyks išvengti tokios baisios lemties. Aštuoniolika metų pavyko, tačiau šios savaitės trečiadienio rytas buvo lemtingas. Vilkai Rolando ūkyje surengė ...
  • Plėtoti verslus kaime drąsina parama

    2020-10-21Plėtoti verslus kaime drąsina parama
    Kaimo vietovėse atidaromos kirpyklos, lentpjūvės, duonos kepyklėlės, automobilių remonto dirbtuvės, pradedami ir plėtojami kiti verslai – Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos (KPP) veiklos „Parama investicijoms, skirtoms ekonominės veiklos kūrimui ir plėtrai“ rezultatas. „Pajūrio medis“ vis auga Kūlupėnuose, buvusio Kartenos linų fabriko teritorijoje, veikiančios bendrovės „Pajūrio medis“ vadovas kretingiškis Mindaugas Norgėla savo ...
  • COVID-19 paveiktiems ūkiams ir nedidelėms įmonėms – išimtinė laikina parama

    2020-10-21COVID-19 paveiktiems ūkiams ir nedidelėms įmonėms – išimtinė laikina parama
      Nuo Lietuvą užklupusios koronaviruso pandemijos nukentėjo ir ūkininkai, ir labai mažos bei mažos įmonės. Būtent jiems skirta išimtinė laikina parama pagal naują Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos (KPP) priemonę. Iš viso planuojama paremti apie 1,9 tūkst. paraiškų. Paraiškas paramai gauti bus galima teikti vieną mėnesį nuo spalio 19 iki lapkričio ...
  • Išmoksta ir valdyti skaitmenines technologijas, ir atpažinti sukčių pinkles

    2020-10-21Išmoksta ir valdyti skaitmenines technologijas, ir atpažinti sukčių pinkles
    Prieš dešimtmetį didelė dalis vyresnio amžiaus žmonių į socialinius tinklus žvelgė tarsi į vaikų žaidimus. 74 metų kaunietis Vytautas anksčiau irgi buvo skeptiškas: „Maniau, kad socialiniai tinklai yra mados reikalas, kuris greitai baigsis. Bet dabar pats jau porą metų naudojuosi „Facebook“, kur bendrauju su savo vaikais ir anūkais, matau, ką ...
  • Rūpinkimės ne tik savo fizine, bet ir emocine sveikata

    2020-10-21Rūpinkimės ne tik savo fizine, bet ir emocine sveikata
    Žmonių reakcijos į pandemiją – sudėtingos ir labai skirtingos, o labiausiai tai lemia asmeninės problemos, su kuriomis teko susidurti. Tačiau juk visi mes patyrėme daug iššūkių – reikėjo pertvarkyti savo darbo dieną, atšaukti keliones, svarbias šventes ir keisti savo planus, pereiti prie nuotolinio mokymo ar mokymosi, išmokti laikytis naujų taisyklių ...
  • Spalio 21 dienos „Suvalkiečio“ laikraštyje

    2020-10-20
        Koronavirusas plinta ir SuvalkijojeCOVID-19 sparčiai plinta. Praėjusią savaitę dar džiaugėmės, kad Suvalkijoje koronavirusu sergamumas palyginti mažas. Marijampolės savivaldybėje turėjome tik 10 asmenų, sergančių šia liga, Kalvarijos, Kazlų Rūdos savivaldybėse COVID-19 nebuvo registruota. Po dešimties dienų situacija pasikeitė, ir ne į gera. Visose Marijampolės regiono savivaldybėse jau yra sergančiųjų koronavirusu.   Norėdami ...
  • Pristatytas katalogas „Interjero tekstilė“ (Tautodailės metai)

    2020-10-17
    (ir taip pat pavadinta paroda) Jau buvome rašę apie Tautodailės metams skirtą didelį Marijampolės krašto ir Prezidento Kazio Griniaus muziejaus darbą – parengtą ir išleistą didelės apimties katalogą (albumą) „Interjero tekstilė“. Šeštąjį leidinį, supažindinantį su gausiais muziejuje esančios tradicinės tekstilės turtais. Dėl sudėtingos pastarojo meto situacijos visuomenei jis pristatytas dabar. Beje, ...

Jau galite užsiprenumeruoti „Suvalkietį“ neišeidami iš namų.

Taip pat galite užsakyti skelbimą, sveikinimą ar užuojautą.