renkame


Dalį „Suvalkiečio“ žinių ir naujienų galima skaityti naujienų dalijimosi platformoje etaplius.lt, pasirinkus Marijampolės regioną.

 


Pažinimo laboratorija

Sekite mus:

Marijampolės krašto viešojo transporto istorijos štrichai (Sūduvos istorijos puslapiai)

(Pradžia Nr. 37)
Štai toks autobusas 1923 m. kursavo maršrutu Lazdijai–Krosna–Marijampolė–Kaunas.Tais pačiais 1914 metais, kaip rašo istorikas Benjaminas Mašalaitis, pradėjo kursuoti autobusas maršrutu Marijampolė–Virbalis (benjamino.blogas.lt).
Po karo, 1919–1920 metais, bandyta pradėti reguliarų autobusų eismą tarp Kauno ir Marijampolės, taip pat tarp Kauno ir Alytaus, tarp Kauno ir Utenos.
Laikraštis „Lietuva“ 1919 m. liepos 4 d. numeryje informavo apie pradėjusius važinėti „keleivių automobilius“ tarp Kauno ir Suvalkų. Jie iš Kauno išvykdavo antradieniais, ketvirtadieniais ir sekmadieniais 8 val. ryte, o iš Suvalkų – pirmadieniais, trečiadieniais ir penktadieniais 10 val. ryto, kelionėje užtrukdavo 6–7 valandas.
1920 metų vasario 13-osios laikraštyje „Lietuva“ buvo išspausdintas tokio turinio skelbimas: „Automobilių važinėjamoji kontora praneša gerbiamajai publikai, kad nuo antradienio, vasario 10 dienos kasdiena pradės važiuoti automobiliai tuo tarpu Kauno, Mariampolės, Vilkaviškio, Virbalio, Kibartų ruožu. Iš Kauno išeis lygiai 7 v. ryto“.
Tiesa, iš šio skelbimo nėra aišku ar kursuoti pradėjo autobusai, ar lengvieji automobiliai. Automobiliu tuomet galėjo būti pavadintas ir autobusas (dar vienas populiarus to meto pavadinimas – autovežimiai, jais taip pat buvo vadinami ir leng-vieji automobiliai, ir autobusai, ir sunkvežimiai – aut. pastaba), o tikslūs pavadinimai, tokie, kokius vartojame šiandien, nusistovėjo daug vėliau.
Ar tuomet iš Kauno į Suvalkiją pradėjo kursuoti autobusas, ar leng-vasis automobilis, svarstyti verčia ir faktas, kad keliaujančių anuomet nebuvo daug. Žmonės gyveno skurdžiai, o daugumos jų reikalai dažniausiai buvo sutvarkomi artimiausiame miestelyje, retas kuris turėjo priežasčių vykti kur nors toliau. Be to, kur buvo galima (kad ir iš Kauno į Vilkaviškį), ten keliauta traukiniais. Kad ir kokie negreiti, jie tuomet vežė visgi greičiau, nei ne itin tobuli pirmieji automobiliai, kuriems teko ir papildomas iššūkis – itin prastos kokybės keliai.
Kokie trečiojo dešimtmečio pradžioje buvo keliai, gerai iliustruoja žurnale „Lietuvos sparnai“ (1939 m., Nr. 13) išspausdintas interviu su senu šoferiu (stažas nuo 1912 metų) Pranu Valiukoniu, anuomet vežiojusiu ministrus ir kitokius ponus. Jis prisimena, kad trečiojo dešimtmečio pradžioje keliai ne tik duobėti ar išmalti buvo: vinys ir kiti aštrūs dalykai nuolat pradurdavo padangas, kurių ir trūko, jos buvo brangios. „Du, trys kilometrai ir lipk taisyti. Krapštais, krapštais, kol sulipini, kol uždedi – dvi valandos praeina. Nesuprantu, iš kur tų vinių kelyje atsirasdavo. Pavažiuoji, ir lipk vinis, uknolius traukyti. Kartą, grįžęs sveikas iš Marijampolės, sakau saviems šoferiams, kad padangos nei sykio nešnypštė. Ėmėsi už galvos, stebėjosi ir netikėjo…“ – pasakojo P. Valiukonis.
Be prastų kelių, netrūko ir kitų bėdų. Šalyje trūko kuro, tad reguliarūs autobusų reisai dažnai nutrūkdavo dėl jo stokos, autobusai dažnai vėluodavo, sugesdavo kelyje, keleiviai patirdavo visokių nepatogumų. Galima prisiminti, kad 1921 m. lapkričio pabaigoje sugedus autobusui, vykusiam iš Kauno į Marijampolę, žinomai rašytojai Žemaitei teko nakvoti lauke. Rašytoja sušalo, susirgo plaučiu uždegimu ir gruodžio 7 d. mirė.
1920 metais Kaune savo veiklą pradėjo Amerikos lietuvių akcinė prekybos bendrovė („Amlit“), prekiavusi kompanijos „Ford“ automobiliais, o vėliau pati Lietuvoje gaminusi autobusų kėbulus, panaudodama tam „Ford“ važiuokles. Kai kur teigiama, kad būtent „Amlit“ organizavo autobusų eismą Suvalkijoje. Tačiau yra ir kitokių žinių.
Laikraštis „Diena“ ( 1929-01-15), rašydamas apie Lietuvos pašto dešimtmetį teigia, kad „provincijoj paštas daugiausia vežiojamas arkliais ir tik paskutiniais laikais daugiau imama naudotis autobusais. Tose Lietuvos dalyse, kur yra plentai, pavyzdžiui, Suvalkijoje, jau 1922 metais reguliariai kursuodavo specialiai pašto autobusai „Express“, nudažyti tarptautinės paštų sąjungos priimta geltona spalva ir paženklinti vamzdeliais bei valstybiniu Vyčiu.“
Smulkiau apie tai randame žurnale „Technika ir ūkis“ (1938 m., Nr. 4–6), kuris taip pat rašo, kad tvarkingas reguliarus susisiekimas ruože Kaunas–Marijampolė–Kalvarija–Lazdijai–Alytus (taip pat ruožuose Garliava–Prienai ir Kaunas–Zarasai) buvo organizuotas nuo 1922 m. pradžios. Mat dar 1921 m. rugsėjo 27 d. Pašto, telegrafo ir telefono valdyba pasirašė sutartį su J. Grigaičiu „įrengti kasdieninį automobiliais susisiekimą vežiojimui pašto korespondencijos, keleivių, prekių ir krovinių“. J. Grigaičiui (vėliau – bendrovė „Ekspress“) pavyko organizuoti tvarkingą reguliarų susisiekimą, tad nuo 1922 m. pradžios minėtuose ruožuose pradėjo kursuoti N. A. G. firmos autobusai. Tiesa, nesklandumų neišvengta: štai 1922 m. balandžio 7 d. bendrovė reguliarų susisiekimą nutraukė beveik mėnesiui, nes Lietuvoje negalėjo gauti benzino. Autobusai arba nekursavo, arba smarkiai (iki 12 val.) vėlavo, kai kurių paštų viršininkai, negaudami pašto siuntų, net prašė Pašto valdybos leidimo pašto korespondencijos vežiojimui samdyti arklius…
1922 m. birželio 22 d. „Ekspress“ autobusus ir sutartį perleido bendrovei „Amlit“, tačiau tvarkingo susisiekimo nepavyko organizuoti ir jai.
Kaip rašoma Liucijaus Suslavičiaus ir Klaudijaus Driskiaus knygoje „Automobilis Lietuvoje. 1918–1940 metai“, „1923–1924 metais autobusai užmiestyje praktiškai nevažinėjo, keleivius veždavo lengvieji automobiliai“.
(Bus daugiau)
P. s. Turite istorinės medžiagos (nuotraukų, dokumentų ir kt.), faktų, prisiminimų šia tema ir galinčių ją papildyti? Kviesčiau susisiekti – parašyti (el. p. gintaras@suvalkietis.lt), paskambinti (8 687 94445) ar tiesiog užeiti į redakciją.

Parengė Gintaras KANDROTAS

Nuotrauka iš žurnalo „Technika ir ūkis“

Komentarai baigti.

Naujausia informacija

  • Pandemijos gniaužtuose atsidūrusiam Marijampolės verslui – valstybės pagalbos priemonės

    2020-12-16Pandemijos gniaužtuose atsidūrusiam Marijampolės verslui – valstybės pagalbos priemonės
    Dėl Covid-19 pandemijos lapkritį visoje Lietuvoje antrą kartą per šiuos metus paskelbus karantiną, verslininkų nuotaikos subjuro. Statistikos departamento apklausos duomenimis, 24 proc. įmonių veiklą lapkritį apribojo koronavirusas, o verslo pasitikėjimo rodiklis krito. Nuo gruodžio 16 d. sugriežtinus karantiną ir augant nukentėjusių įmonių skaičiui, Ekonomikos ir inovacijų ministerija ketina skubiai pavirtinti daugiau verslo paramos priemonių ir kviečia naudotis jau esamais finansiniais instrumentais. Saulenis Poška Šiuo metu verslas gali pasinaudoti INVEGOS garantijomis už imamas paskolas, gauti sutelktines paskolas, taip ...
  • Alternatyva Marijampolės įmonėms – paskolos už ne daugiau kaip 7 procentus palūkanų

    2020-12-16Alternatyva Marijampolės įmonėms – paskolos  už ne daugiau kaip 7 procentus palūkanų
    Patekusios į Covid-19 pandemijos verpetus nemažai įmonių patiria apyvartinių ir investicinių lėšų trūkumą. Tam, kad kasdieniai darbai būtų tęsiami, o ilgalaikiai plėtros projektai sėkmingai įgyvendinami, nuo lapkričio pabaigos labai mažos, mažos ir vidutinės įmonės gali pasinaudoti nauja finansavimo galimybe, už paskolas mokėdamos ne daugiau kaip 7 proc. metinių palūkanų. Saulenis Poška Tokia galimybė atsirado Ekonomikos ir inovacijų ministerijai pakeitus finansinės priemonės „Alternatyva“ sąlygas. Priemonei įgyvendinti skirta 50 mln. eurų iš valstybės biudžeto, o ja pasinaudoti galima iki ...
  • Nuo pandemijos nukentėjusiam verslui – 150 milijonų eurų subsidijų apyvartinėms lėšoms

    2020-12-12Nuo pandemijos nukentėjusiam verslui – 150 milijonų eurų subsidijų apyvartinėms lėšoms
    Vyriausybė patvirtino naują pagalbos koncepciją nuo „Covid-19“ pandemijos nukentėjusiam smulkiajam ir vidutiniam verslui. Įmonės, kurių apyvarta dėl koronaviruso įtakos sumažėjo 30 proc. ar daugiau, galės neatlygintinai gauti vienkartines subsidijas, siekiančias nuo 500 eurų iki 800 tūkst. eurų. Saulenis Poška Naujoji subsidijų schema bus derinama su Europos Komisija. Pastarosios institucijos patvirtinimą tikimasi gauti per artimiausias savaites, tad įmonės paraiškas galės teikti po Naujųjų metų. Subsidijos dydį lems sumokėti mokesčiai Pasak Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Europos Sąjungos investicijų koordinavimo departamento direktorės ...
  • Naujoje knygoje – tikrasis Rūtos Šepetys romano „Tarp pilkų debesų“ herojės likimas

    2020-12-11Naujoje knygoje – tikrasis Rūtos Šepetys romano „Tarp pilkų debesų“ herojės likimas
    Leidykla „Alma littera“ ką tik išleido knygą „Manėme, kad plaukiame į Ameriką“. Knygą parašė 92-iejų Irena Saulutė Valaitytė-Špakauskienė, kurią daugelis žino, kaip moterį, įkvėpusią pasaulinio garso lietuvių kilmės rašytoją Rūtą Šepetys parašyti savo romaną „Tarp pilkų debesų“. Gyvenimas tremtyje, už poliarinio rato, mėginimas išgyventi, išsilaikyti, neprarasti žmogiškumo ir kelionė atgal, į išsvajotą Lietuvą. Knygoje I.S. Valaitytė-Špakauskienė pirmą kartą atvirai pasakoja savo gyvenimo istoriją. Siūlome jums knygos sudarytojos, žurnalistės Žilvinės Petrauskaitės parengtą tekstą apie Ireną Saulutę ...
  • Projektas, padėjęs Prienų jaunimui ne tik save realizuoti, bet ir suprasti, ką studijuoti

    2020-12-11Projektas, padėjęs Prienų jaunimui ne tik save realizuoti, bet ir suprasti, ką studijuoti
    Prienų miesto bendruomenės nariai, stingantys užimtumo, buvo kviečiami save išbandyti primirštoje veikloje – drožyboje. Projektas „Prakalbinkime medį sava kalba“ subūrė dešimtis prieniškių, kuriems užsiėmimai leido ne tik geriau pažinti drožėjo amatą, bet ir suprasti, ką toliau norėtų veikti gyvenime. Per projekto veiklas buvo siekiama suteikti pagalbą darbingiems bedarbiams, socialinę atskirtį patiriantiems ir neaktyviems asmenims, kad jie lengviau prisijungtų prie darbo rinkos Prienų mieste. Tačiau projekte buvo laukiami visi jauni žmonės, kurie nori save realizuoti naujose veiklose. Vienas ...
  • Manto Bartuševičiaus „žalioji kelionė“ – nuo žmonių su priklausomybėmis integracijos iki daiktų prikėlimo antram gyvenimui

    2020-12-10Manto Bartuševičiaus „žalioji kelionė“ – nuo žmonių su priklausomybėmis integracijos iki daiktų prikėlimo antram gyvenimui
    Lietuvoje gausu verslų ir nevyriausybinių organizacijų, kurios geba sujungti ekologijos ir socialinės atsakomybės svarbą. Žinomas Lietuvos komikas Mantas Bartuševičius tuo įsitikino gyvai ir virtualiai bendravęs su Vilniuje, Alytuje, Marijampolėje, Kaune įsikūrusių verslų, taip pat Žemaitijos nacionalinio parko atstovais. Gerai žmonėms, gerai ir mūsų planetai M. Bartuševičius dvi savaites itin daug dėmesio skyrė ekologijos ir socialinėms temoms, leisdamasis į pažintinę kelionę po Lietuvą gyvai ir virtualiai, laikydamasis visų saugumo reikalavimų. „Džiaugiuosi, kad net ir šiuo sudėtingu laikotarpiu pavyko ...
  • Kodėl „šešėlis“ taip vilioja nusikaltėlius?

    2020-12-09Kodėl „šešėlis“ taip vilioja nusikaltėlius?
    Apie tai, kaip Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai kovoja su kontrabanda, pasakoja laikinai Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko funkcijas atliekantis Elanas JABLONSKAS. Pirmauja cigaretės Pasak E. Jablonsko, neteisėtas akcizais apmokestinamų prekių, dar kitaip vadinamų „kontrabandinių“ prekių, ypač cigarečių, alkoholinių gėrimų, patekimas į Lietuvos rinką ir toliau išlieka Marijampolės apskr. VPK prioritetinė veiklos sritis kovojant su „šešėliu“. Tai reziumuoja 2020 metais pradėti ikiteisminiai tyrimai dėl neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis, sulaikytas didelis kiekis kontrabandinių prekių (šiemet ...
  • Kontrabandos keliai vis platesni: nuo dangaus ligi žemės

    2020-12-09Kontrabandos keliai vis platesni: nuo dangaus ligi žemės
    Kontrabanda turi neigiamos įtakos valstybės finansų sistemai ir visuomenės saugumui. Valstybė kasmet dėl to praranda milijonus, dedamos didžiulės pastangos, tačiau įveikti šešėlinio verslo vis dar nepavyksta. Apie tai, kaip sekasi kovoti su kontrabanda, kokios šešėlinio verslo priežastys, kalbamės su Vitu VOLUNGEVIČIUMI. – Kaip apibrėžtumėte, kas yra kontrabanda? – Kontrabandos apibrėžimas ir atsakomybė numatyta Administracinių nusižengimų kodekso 208 straipsnyje. Jame sakoma, kad prekių, pinigų, meno vertybių ar kitų privalomų pateikti muitinei daiktų, išskyrus kilnojamąsias kultūros vertybes ar antikvarinius ...
  • Vilkaviškio jaunimui padeda svajonę sukurti savo verslą paversti realybe: mokėsi iš patyrusių verslininkų

    2020-12-09Vilkaviškio jaunimui padeda svajonę sukurti savo verslą paversti realybe: mokėsi iš patyrusių verslininkų
    Apie savą verslą svajoja ne vienas – vis tik sėkmingai jį sukurti nėra taip paprasta. Norėdami paskatinti ir padrąsinti jaunus, ekonomiškai neaktyvius Vilkaviškio gyventojus imtis savo verslo įkūrimo, VšĮ „Jaunimo ambasadoriai“ nusprendė įgyvendinti projektą „Veiklus. Verslus. Veržlus.“. Kaip sako projekto vadovė Mingailė Ružytė, jo metu visi dalyviai uoliai ir nuoširdžiai dirbo su savo verslo idėjomis, o dalis jų šiandien pamažu virsta realybe. Rajone trūksta galimybių M. Ružytė sako, kad Vilkaviškis yra nedidelis miestelis, kuriame auga daug motyvuotų ...
  • Kontrabandininkų automobilis buvo specialiai paruoštas šiai veiklai

    2020-12-09Kontrabandininkų automobilis buvo specialiai paruoštas šiai veiklai
    Marijampolės apskrities VPK pareigūnai, kovodami su kontrabandininkais, susiduria su įvairiausiais išradimais, pasipriešinimo būdais. Šių metų spalio 23 d. pareigūnai pranešė sulaikę tranzitu per Lietuvą gabentą cigarečių kontrabandą. Marijampolės apskr. VPK Kriminalinės policijos organizuoto nusikalstamumo tyrimo skyriaus pareigūnai turėjo informacijos, kad per Kalvarijos savivaldybę bus gabenami dideli kiekiai akcizinių prekių, t. y. cigarečių. Atlikus kriminalinės žvalgybos veiksmus, buvo nustatyta, kad cigaretės vežamos automobiliu „Škoda Superb“ su lietuviškais valstybiniais numeriais. Išsiaiškinta, kad numeriai suklastoti ir nepriklauso šiai transporto priemonei. ...
  • Grūdų augintojai ir perdirbėjai: be paramos už sertifikuotą sėklą grūdų kokybė prastės, o derlius ir eksportas mažės

    2020-12-09Grūdų augintojai ir perdirbėjai: be paramos už sertifikuotą sėklą grūdų kokybė prastės,  o derlius ir eksportas mažės
    Lietuvos grūdų augintojai, tik maždaug penktadalį kviečių plotų apsėdami sertifikuota sėkla, pagal šį rodiklį kelis kartus atsilieka nuo Vakarų Europos bei Skandinavijos šalių ūkininkų, kurie tokia sėk­la apsėja 60–80 proc. pasėlių.  Siekiant, kad būtų daugiau naudojama specialiai tam tikslui išaugintos ir paruoštos sėklos, nuo 2017 metų Lietuvoje taikoma susietoji parama: dabar išmoka už sertifikuota sėkla apsėtą hektarą siekia 14,2 Eur. Grūdų augintojams bei perdirbėjams itin didelį nerimą kelia Žemės ūkio ministerijos planai neberemti išmokomis javų iš sertifikuotos ...
  • Kai ugnis tampa pikčiausiu priešu

    2020-12-08Kai ugnis tampa pikčiausiu priešu
    Dažnai nelaimei įvykti pakanka minutės ar net sekundės, kuri mūsų įprastus gyvenimus apverčia aukštyn kojomis, atnešdama didžiulių negandų. Ne veltui sakoma, kad ugnis, kuri mums tokia reikalinga, kartais tampa pikčiausiu priešu. Piktesniu už vagį. Šis bent sienas palieka ir stogą virš galvos, o ugnis sunaikina viską. Loreta TUMELIENĖ Sudegė namai Tokią nelaimę lapkričio 25-ąją išgyveno Liudvinavo miestelio gyventojai. Parko gatvėje kilus gaisrui liepsnose pražuvo jų namas ir visas užgyventas turtas. Žmonės liko taip, kaip tuo metu spėjo išbėgti ...
  • Gal dviejų žmonių žūtis paskatins valdininkus imtis veiksmų

    2020-12-04Gal dviejų žmonių žūtis paskatins valdininkus imtis veiksmų
    Kazlų Rūdos savivaldybės gyventojai ne kartą skundėsi dėl jų savivaldybėje esančio pavojingo kelio Kazlų Rūda – Bagotoji. Iš pirmo žvilgsnio kelias pavojingu neatrodo, asfaltuotas, kelkraščiai dar irgi ne kažin kiek ištrupėję ar nuvažinėti. Tikrai yra blogesnių kelių. Tačiau šiame kelyje kiekvienais metais registruojami eismo įvykiai. Daugiausia techninių avarijų, bet būta ir skaudesnių. Pati skaudžiausia įvyko šių metų spalį, kuomet Kazlų kaime, ties sankryža, nesuvaldžiusi automobilio į priešingą eismo pusę nuslydusi vairuotoja atsitrenkė į vilkiką. Ji ...
  • Neįgalieji mūsų visuomenėje: atverti langai, bet uždarytos durys

    2020-12-04Neįgalieji mūsų visuomenėje: atverti langai, bet uždarytos durys
    Gruodžio 3-ioji – Tarptautinė neįgaliųjų žmonių diena. Minint šią dieną tradiciškai atsigręžiame į praėjusius metus ir juos įvertiname. Kokie 2020-ieji buvo Marijampolės savivaldybės žmonių su negalia bendruomenei, kalbamės su Marijampolės savivaldybės mero pavaduotoju Artūru VISOCKIU. – Kokie 2020-ieji buvo Marijampolės savivaldybės žmonių su negalia bendruomenei? – 2020-ieji – iššūkių pilni metai visiems gyventojams, tačiau pandemija ypač palietė rizikos grupės asmenis. Žmonių, kurių kontaktai dažnai būna riboti, karantino laikotarpiu socialiniai ryšiai dar labiau susiaurėjo. Neįgalius asmenis vienijančios organizacijos ...
  • AIKIDO – ne tik sporto salėje

    2020-12-03AIKIDO – ne tik sporto salėje
    Turbūt nėra žmogaus, negirdėjusio apie rytų kovos meną AIKIDO. Marijampolės, Vilkaviškio, Kazlų Rūdos regione šį meną skleidžia Marijampolės aikido aikikai mokykla „Aikivaras“. Tai nuolatiniai užsiėmimai, ieškantiems nuolatinės fizinės veiklos, harmonijos savyje ir su aplinka. Užsiėmimus lanko vaikai nuo trejų metų, suaugusieji, vyrai ir moterys, sveiki ir turintys negalią jaunuoliai… Jokių apribojimų lankyti užsiėmimus nėra, yra tik viena sąlyga – noras tobulėti, o rezultatai pasiekiami atkakliai ir nuolat treniruojantis. Užsiėmimuose stiprinamas kūnas, dvasinės, moralinės vertybės, drausmės ...