Elektros energijos rinka Lietuvoje nuo sausio 1 d. taps nereguliuojama. „Valstybė nereguliuos gyventojams teikiamos elektros energijos kainos, ir vartotojai turės galimybę rinktis, iš kurio elektros tiekėjo pirkti elektrą“, – sako Tomas KAVALIAUSKAS, Elektros skirstymo operatoriaus (ESO) ryšių su visuomene projektų vadovas.
Vartotojai bus informuojami asmeniškai
Kiekvienas vartotojas apie galimybę rinktis naują tiekėją bus informuojamas asmeniškai gerokai iš anksto. Jau liepą tokius elektros vartotojus pasieks visuomeninio tiekėjo informacija apie nuo 2021 m. sausio pasibaigsiančią elektros tiekimo sutartį, o rugpjūtį ESO pirmojo etapo elektros vartotojus kvies nuspręsti, ar jie neprieštarauja, kad jų elektros suvartojimo už 12 mėn. ir kontaktiniai duomenys būtų perduoti tiekėjams. Pirmojo etapo elektros vartotojui nepareiškus nesutikimo, nuo rugsėjo iki gruodžio elektros tiekėjai kiekvienam tokiam vartotojui siųs pasiūlymus pasirinkti jo teikiamas paslaugas, galimą elektros kainą, planą ar kitus pasiūlymus.
Pasirašius sutartį su nepriklausomu tiekėju nuo šio rugsėjo iki gruodžio, į pirmąjį etapą pateksiantiems gyventojams ji įsigalios nuo 2021 m. sausio 1 dienos, nes nuo sausio 1 d., kaip minėta, nutrūks sutartis su visuomeniniu tiekėju.
Pasirinkimą vėliau galės keisti
Pasirinkimo esmė ta, kad vartotojas pats spręs, iš ko pirkti elektrą. Panašiai kaip renkantis mobiliojo ryšio operatorių. Žmogus analizuoja, pasveria ir priima sprendimą. Tokia pati logika bus ir elektros rinkoje.
Gyventojui, patenkančiam į pirmąjį etapą, nuo rugsėjo iki gruodžio reikės išanalizuoti, pasverti ir priimti sprendimą, iš kurios įmonės jis norės pirkti elektrą. Savo pasirinkimą vėliau galės keisti kiek tik panorės. Bus lygiai taip pat, kaip su ryšio operatoriais – kažkas netinka, žmogus renkasi kitą. Jo apsisprendimą lems tik konkurencija, t. y., ką kiekvienas iš elektros tiekėjų pasiūlys klientui, o šis nuspręs ar jam tinkamas toks pasiūlymas. Beje, vartotojas gali pats ir neieškoti tiekėjo. Jei jis per rugpjūtį nepareikš nesutikimo ir jei jis patenka į pirmąjį etapą, jo suvartojimo ir kontaktinius duomenis ESO perduos tiekėjams, o šie, išanalizavę gyventojo vartojimo įpročius, nuo rugsėjo pateiks jam pasiūlymą. Tad gyventojui beliks tik išsirinkti.
Tiems klientams, kurie dėl kažkokių priežasčių neturės galimybės ar nespės pasirinkti tiekėjo, ESO teiks garantinio energijos tiekimo paslaugą šešis mėnesius. Tai lyg „avarinė paslauga“, kai įvyksta laikinas nesusitarimas su tiekėju ar šis nutraukia veiklą. Tokiems vartotojams už elektros energiją reikės mokėti ne reguliuojamą kainą, kaip anksčiau, o pagal teisės aktuose įtvirtintą naują formulę: prie elektros biržos „Nord Pool“ kainos pridedant 25 proc. priedą. Todėl gyventojai raginami pasinaudoti atsiveriančia konkurencinga elektros tiekėjų pasiūlymais grįsta elektros rinka ir teikiama galimybe rinktis.
Už elektros gedimus ir toliau bus atsakingas ESO
Elektros tiekėjo pasirinkimas nesusijęs su elektros tiekimo klausimu. Gyventojui pasirinkus elektros tiekėją, ESO kaip iki šiol, taip ir toliau bus atsakingas ir prižiūrės elektros tinklus. Elektros skirstymo operatorius kaip vykdė, taip ir vykdys tinklų priežiūros, plėtros ir vystymo veiklą. Tad gyventojams, nutrūkus elektros tiekimui ar dėl audros, ar įvykus gedimui, ir toliau reikės kreiptis į ESO nemokama telefono linija 1852. Jei klausimas bus dėl atsiskaitymų, planų pasirinkimo ir kitų elektros tiekimo reikalų – tada jam reikės kreiptis į pasirinktą elektros tiekėją arba, jei jis tebebus pas visuomeninį tiekėją „Ignitis“, tada kreiptis jo kontaktiniais numeriais.
Tiekėjai konkuruos dėl klientų
Visada, kai yra konkurencija ir pasirinkimo laisvė, turime gerą produktą ir gerą kainą. Tiekėjai su savo pasiūlymais konkuruos dėl klientų, o tai darys įtaką ir kainai, ir naujų paslaugų ar nišinių produktų atsiradimui, kurie šiandien nėra aktualūs visiems.
Visgi elektros energijos iš atsinaujinančių šaltinių kaina nebus pagrindinis veiksnys, kodėl bus renkamasi vieną ar kitą tiekėją. Juk ir bankų, ir telekomunikacijų sektoriuose yra aibė kitų veiksnių, kurie turi įtakos pasirinkimui. Vieni vertina kainą, kiti – tiekėjo žinomumą ir patikimumą, dar kiti – specialius, tik jiems skirtus pasiūlymus. Įsivertinus visus šiuos aspektus, manau, kad vartotojams nebus sudėtinga išsirinkti jiems tinkamiausią elektros tiekėją. Kita vertus, vartotojas turi domėtis, analizuoti tiekėjų pasiūlymus ir galiausiai nuspręsti. Svarbu, kad jis pats imtųsi iniciatyvos. Elektros biržos kaina labai kintanti, ją numatyti sunku, tačiau kiekvienas vartotojas galės rinktis jam tinkamą sprendimą: fiksuotą elektros kainą, kuri gali būti didesnė, bet pakankamai stabili, ar nuolat kintančią biržos kainą, kuri galbūt bus palankesnė, bet keisis dažniau. Svarbu, kad vartotojas, matydamas ir tyrinėdamas savo elektros suvartojimą, pasirinkimą vertintų kritiškai, bet racionaliai.