Aplinkos apsaugos agentūros Oro kokybės vertinimo skyriaus parengtos rekomendacijos savivaldybėms, kaip mažinti oro taršą. Informaciją suteikė Aplinkos apsaugos agentūros Personalo ir dokumentų valdymo skyriaus atstovė ryšiams su visuomene Milda MILBUTAITĖ.
Aplinkos apsaugos agentūra, vykdydama valstybinį aplinkos oro monitoringą ir nuolat analizuodama oro kokybės tyrimų stočių duomenis apie kietųjų dalelių KD10 ir KD2,5 koncentraciją aplinkos ore ir nuo 2014 m. dalyvaudama Tarptautinės atominės energijos agentūros organizuojamame tarptautiniame projekte Lietuvos savivaldybėms teikia rekomendacijas dėl oro užterštumo kietosiomis dalelėmis mažinimo priemonių.

Paskatinus daugiau gyventojų naudotis viešuoju transportu turėtų mažėti oro užterštumas. Ričardo PASILIAUSKO nuotrauka
Analizuojant duomenis pastebima, kad didžiausias dėmesys turėtų būti skiriamas toms priemonėms, kurios leistų sumažinti oro užterštumą iš namų ūkių, šaltuoju metų laiku deginančių kietąjį kurą, transporto, statybų sektoriaus ir kt.
*Plėsti centralizuoto šildymo sistemos tinklą miestuose, priemiesčiuose ir užmiestyje (kaimiškose, tankiau apgyvendintose vietovėse).
*Ieškoti galimybių ekonominėmis priemonėmis padėti ir skatinti gyventojus (įvertinant socialinį aspektą) įsigyti ir įdiegti energetiškai efektyvesnius, aplinkai palankesnius šildymo įrenginius.
*Skatinti senų pastatų renovaciją ir modernizavimą.
*Planuojant pastatų, kelių statybų ir rekonstrukcijos darbus, visuose etapuose siekti stiprinti aplinkosaugos reikalavimus, kad vykdant veiklą būtų maksimaliai sumažintas dulkių bei birių medžiagų patekimas į aplinkos orą ir aplinką (pvz, rangos darbų pirkimo sąlygose turėtų būti privalomas reikalavimas dėl šlapio dulkių nusodinimo ir kitų efektyvių prevencinių aplinkosaugos priemonių).
*Modernizuoti viešojo transporto parką (pvz., dyzeliniu kuru varomus autobusus pakeisti į tokius, kurie naudoja aplinkai palankesnį kurą arba elektros energiją), didinti viešojo transporto patrauklumą vartotojui. Savivaldybėms, kuriose kursuoja troleibusai, rekomenduojame nemažinti maršrutų kiekio ir nenaikinti troleibusų tinklo.
*Plėsti dviračių ir pėsčiųjų takų tinklą (atokiau nuo intensyvaus eismo gatvių), taip skatinant gyventojų darnų judumą.
*Ištisus metus vykdyti miestų gatvių kelkraščiuose ir pakelėse susikaupusių dulkių, smėlio ir kitų nešvarumų valymą. Suplanuoti ir tam tikrais maršrutais vykdyti vakuuminį miesto dulkių išsiurbimą; esant sausiems orams – gatvių drėkinimą.
*Stiprinti visuomenės aplinkosauginį sąmoningumą ir informuotumą, vykdant švietimo kampanijas:
– informuoti apie kietojo kuro kokybės reikalavimus, palankias aplinkai kietojo kuro rūšis, atliekų deginimo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai;
– informuoti apie periodinio kaminų valymo, tinkamos šildymo įrenginių priežiūros (eksploatacijos), gerų pastatų termoizoliacinių savybių aplinkosauginę ir ekonominę naudą;
– skatinti ir siekti, kad bendrų komunalinių atliekų kiekis būtų mažesnis, o išrūšiuotų atliekų – didesnis;
– skatinti gyventojus naudotis viešuoju transportu;
– kelti vairuotojų važiavimo stiliaus ir vairavimo kultūrą;
– skatinti atsakingą vartojimą.
* * *
Miestų centruose įrengti žaliąsias zonas, kuriose būtų draudžiamas automobilių eismas.
Plėsti ir puoselėti želdynų plotus urbanizuotose teritorijose.
Planuojant urbanizuotų teritorijų ir pramoninių teritorijų plėtrą, atsižvelgti į vietovėje vyraujančią vėjo kryptį.
Apriboti ir kontroliuoti naudojamų pirotechnikos gaminių kiekį.