Siekdami sužinoti, ar didelė Marijampolės mieste oro tarša, kaip ji didėja ar mažėja per pastarąjį laiką, kreipėmės į Aplinkos apsaugos agentūros prie Aplinkos apsaugos ministerijos Oro kokybės vertinimo skyriaus specialistus.

Štai kokiais oro kokybės matavimo prietaisais yra matuojama tarša. Aplinkos apsaugos agentūros nuotrauka
Jie informavo, kad pastaraisiais metais buvo vykdyti du oro kokybės tyrimai. 2010–2011 m. ir 2019 m. oro kokybė visoje Lietuvoje (taip pat ir Marijampolėje – keliuose tyrimų taškuose) buvo tiriama, panaudojant difuzinius ėmiklius. 2010–2011 m. Marijampolėje matavimai vykdyti 5-iuose tyrimų taškuose, o 2019 m. Marijampolėje matavimai vykdyti 3-iuose tyrimų taškuose.
Vienoje ataskaitoje apibendrinti aplinkos oro stebėjimo tyrimo rezultatai dviejose foninėse Lietuvos tyrimų vietose per vienerių metų kampaniją 2019 m. Stebimos nustatytų teršalų koncentracijos parodo lygius, kuriuos galima palyginti su foninių vietovių lygiais, nustatytais Čekijoje. Galima daryti išvadą, kad, pavyzdžiui, POT (POT – patvarūs organiniai teršalai, tai bendras terminas, apimantis keletą organinių teršalų klasių) aplinkos ore šiame tyrime atrinktuose regionuose nėra aukštesni už Europoje nustatytus foninius lygius.
Pavyzdžiui, SO2 koncentracijos visose šalies tyrimų vietose buvo labai žemos ir buvo toli nuo bet kokių ribinių verčių, įskaitant augmenijos apsaugos ribines vertes.
Bendra išvada yra tokia, kad Marijampolėje oro kokybė neblogėja ir yra vidutiniškai gera.
* * *
Kodėl visgi savivaldybėms apsimokėtų įsivesti nemokamą viešąjį transportą ir kompensuoti autobusų parkams už bilietus?
Specialistai siūlo pasitelkti pavyzdį – atliktą Vilniaus senamiesčio oro taršos sklaidos, modeliavimo būdu vertinant tik automobilių srautus, tyrimą ir jo išvadas.
Tyrimo ataskaitoje yra palyginami du scenarijai: dabartinės situacijos ir prognozuojamos situacijos – kai senamiestyje būtų įvedamas žiedinis judėjimas ir draudžiamas sunkiasvorio transporto eismas, o kai kuriose gatvėse visai uždraudžiamas automobilių eismas.
Panašų darbą būtų galima atlikti ir su Marijampolės miesto transportu: reikėtų turėti tikslius srautus ir automobilių sudėtį dabartinėje situacijoje ir prognozuojamoje – kai dingsta dalis privačių automobilių, bet atsiranda daugiau viešojo transporto autobusų.