Kalbant apie elektromobilius daug dažniau iškyla klausimas, ar vairuotojams patogu juos įkrauti. Nuosavų namų gyventojai gali elektromobilius pasikrauti namuose, tačiau viešo įkrovimo stotelėse tai padaryti galima ir visiškai nemokamai. Ženkliai brangstant elektros energijai, kyla klausimų, ar ne pigiau bus sugrįžti prie įprastų „dyzelių“? O viešos įkrovimo stotelės nemokamos amžinai juk nebus…

Viena iš dviejų Marijampolėje veikiančių elektromobilių įkrovos stotelių yra Šv. Margaritos gatvėje.
Vieni sako, kad elektra ir kuras – labai kintantys dalykai. Šiandien pabrango, rytoj atpigs. Benzino kainos taip pat pakilo, tad net ir gerokai pabrangus elektrai vairuoti elektromobilį apsimoka. Kiti dėsto, esą patogiam ir komfortiškam gyvenimui reikia dar vieno šeimos automobilio, nes įkrovimo stotelių mūsų šalyje trūksta.
Savo įkraunamą hibridinį „Chevrolet Volt“ į Marijampolėje, Šv. Margaritos gatvėje esančią įkrovimo stotelę atvairavusi Živilė pripažįsta, kad įkrovos vietų mieste galėtų būti ir daugiau. „Neretai tenka ir pastovėti dviejų trijų automobilių eilėje. Laukiame, kad atsirastų dar viena stotelė arčiau namų – pietinėje miesto dalyje. Gyvename daugiabutyje, tačiau svarstome, kaip įsirengus savo įkrovimo įrangą prie namų. Elektromobilį turėti tikrai apsimoka – į darbą laisvojoje ekonominėje zonoje už miesto kasdien važinėju už dyką“, – savo patirtimi dalijosi vairuotoja.
Pernai buvo priimtas Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymas. Be kitų nuostatų, jame numatyta, kad iki 2030 metų Lietuvos teritorijoje turi būti įrengta 60 tūkst. elektromobilių įkrovimo prieigų, iš kurių 6 tūkst. viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo vietų.

K. Padolskio teigimu, Marijampolėje kasmet iki 2030 m. planuojama įrengti bent po keturias naujas stoteles elektromobiliams įkrauti.
Marijampolėje šiuo metu veikia dvi įkrovimo prieigos, kur vienu metu galima krauti keturis elektromobilius. „Kol kas matome, kad jų užimtumas tikrai nėra didelis, tačiau tikėtina, kad brangstant elektros energijai šiomis stotelėmis pradės naudotis daugiau vairuotojų, nes įkrovimas jose yra nemokamas, – sako Marijampolės savivaldybės administracijos direktorius Karolis Podolskis. – Iki 2030 metų įkrovimo prieigų gali būti ir daugiau. Praėjusiais metais Marijampolės savivaldybėje turėjome 22 grynuosius elektromobilius ir 15 įkraunamų hibridų, todėl mieste esančių keturių įkrovimo prieigų tikrai pakanka. Europos Komisija rekomenduoja, kad vienai įkrovimo prieigai tektų iki 10 elektromobilių. Įvertinę planuojamą poreikį ir elektromobilių skaičiaus augimą, iki 2030 metų numatėme įrengti 26 įkrovimo prieigas. Atidžiai stebime elektromobilių skaičiaus augimą, todėl didėjant poreikiui esame pasirengę atnaujinti įkrovimo stotelių planą. Pagal jį iki 2030 metų kasmet planuojama įrengti bent po keturias naujas įkrovimo prieigas Laisvės, Palangos, Jaunimo, Uosupio, Varpo, Kauno, Vytauto, Stoties, P. Armino ir Sporto gatvėse tam tinkamose vietose. Visgi tai priklauso nuo finansavimo ir, be abejo, nuo poreikio.“
Planuojama, kad iki 2030 metų bendra elektromobilių įkrovimo prieigų tinklo galia Marijampolėje sieks apie 1000 kW.
Šiuo metu plane numatytos vietos pasirinktos atsižvelgiant į Nacionalinės politikos aptartus teisės aktus: greta svarbių viešųjų paslaugų teikimo vietų, taip pat ten, kur pastebimi dideli transporto srautai. Neabejojama, kad ateityje planą papildys įkrovimo prieigos daugiabučių kiemuose, tačiau prieš tai dar reikia surasti tam tinkamų vietų, kuriose būtų galima užtikrinti reikiamą įkrovimo galią. Kai kuriais atvejais įkrovimo stotelių turės atsirasti ir privačiam verslui priklausančiose teritorijose. Tą numato statybą reglamentuojantys teisės aktai.
Ričardas PASILIAUSKAS