Su Kauno apygardos Marijampolės apylinkės prokuratūros vyriausiuoju prokuroru Arūnu ŽUKAUSKU kalbamės apie praėjusius metus ir jų rezultatus. Kokie ikiteisminiai tyrimai Marijampolės apylinkėje dominuoja, kaip sekasi juos atskleisti, kokios vyrauja tendencijos.

Prokuroras A. Žukauskas pasidžiaugė, kad nusikalstamumas praėjusiais metais Marijampolės regione mažėjo. Ričardo PASILIAUSKO nuotrauka
– Kokie nusikaltimai Marijampolės regione pastaraisiais metais yra dažniausi, kuriuos ištirti sudėtingiausia, kokių išaiškinama mažiausiai?
– Akcentuotina, kad praėjusiais metais Marijampolės apskrities vyriausiame policijos komisariate, aptarnaujančiame Marijampolės, Kalvarijos, Kazlų Rūdos, Vilkaviškio, Šakių ir Jurbarko savivaldybes, užregistruotų nusikalstamų veikų skaičius sumažėjo 13 proc. (t. y. nuo 232 veikų 2020 metais iki 2018 veikų 2021 metais). Apskritai, kasmet stebima vienareikšmė nusikalstamų veikų mažėjimo dinamika (palyginimui – 2014 m. buvo registruotos 4435 veikos, 2015 m. – 3812 veikos, 2016 m. – 3162 veikos).
Džiugina faktas, kad patys sunkiausi nusikaltimai, tokie, kaip nužudymai, sunkūs sveikatos sutrikdymai, plėšimai ar seksualiniai nusikaltimai, Marijampolės apylinkės prokuratūros proceso veiklos teritorijoje – reti. Tad atsakingai galiu teigti, kad mūsų proceso veiklos teritorija kriminogenine prasme yra gan saugi.
Dažniausiai registruojamos nusikalstamos veikos: smurtas artimoje aplinkoje, neblaivių asmenų transporto priemonių vairavimas, vagystės ir sukčiavimai. Kad ir kaip keistai skambėtų, tačiau prokurorams darbai, susiję su nusikalstamų veikų atskleidimu, atkeliauja ir iš Marijampolės pataisos namų. Nors prokuroro procesinė veikla po apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo ir asmens pasiuntimo atlikti laisvės atėmimo bausmę pasibaigia, tačiau praktikoje šie asmenys nesiliauja teisėsaugos institucijoms teikti naujus ikiteisminius tyrimus – pradedant įvairaus sunkumo kūno sužalojimais, turto gadinimais, pasipriešinimais pareigūnams, narkotinių medžiagų laikymu ir disponavimu bei baigiant gausiais telefoniniais sukčiavimais.
Būtent veikos, susijusios su neteisėtu disponavimu narkotinėmis medžiagomis pataisos įstaigose, taip pat šiose įstaigose bausmę atliekančių asmenų telefoniniai sukčiavimai, ir yra procesine prasme sudėtingiausiai atskleidžiamos veikos, nes, kaip taisyklė, susikūrusios bendrininkų grupės, susidedančios iš pataisos namuose bausmę atliekančių organizatorių ir laisvėje esančių bendrininkų, neretai – organizuotos grupės, kurių dalyviai veikia ne vienos savivaldybės, o kartais – ir ne vienos valstybės teritorijose.
– Dėl kokių klausimų praėjusiais metais dažniausiai į Marijampolės prokuratūrą tiesiogiai kreipėsi Marijampolės regiono gyventojai?
– Praėjusiais metais asmenys į prokuratūrą kreipėsi pačiais įvairiausiais klausimais. Dažniausi interesantai – ikiteisminiuose procesuose dalyvaujantys asmenys – nuo nusikalstamų veikų nukentėję asmenys, įtariamieji, kurie į prokurorus kreipiasi visais dominančiais klausimais – nuo kardomųjų priemonių sušvelninimo, iki, jų nuomone, priimtų nepagrįstų sprendimų.
Be abejo, visuomet priimame bet kurį asmenį, manantį, jog jo teisės ar laisvės pažeistos – kasdien yra numatytas atsakingas prokuroras, kuris interesantą priima ir išklauso, pagal jo pateiktą informaciją priima protokolą-pareiškimą arba asmenį nukreipia į kompetentingą kitą instituciją.
– Kaip vertinate Marijampolės apskrities VPK tyrėjų darbą. Ar jis pakankamai kokybiškas ir efektyvus tiriant nusikaltimus?
– Marijampolės apskrities VPK tyrėjų darbą vertinu gerai, kaip pakankamai kokybišką ir efektyvų. Tai atspindi tiek Marijampolės apylinkės prokuratūros, tiek Marijampolės AVPK 2021 m. proceso veiklos rezultatai. Praėjusiais metais buvo ištirta net 86,43 proc. sunkių ir labai sunkių nusikaltimų, 62,61 proc. ikiteisminių tyrimų baigta taikant ekonomiško proceso formas, efektyviai užtikrinamas valstybei, fiziniams bei juridiniams asmenims nusikalstamomis veikomis padarytos turtinės žalos atlyginimas.
Klaidų ir trūkumų, kaip ir visur, be abejo, pasitaiko tiek tyrėjų, tiek prokurorų kasdienėje procesinėje veikloje. Tačiau su policijos tyrėjais kalbame ta pačia kalba, pozityviai ir konstruktyviai. Klaidas matome, jas analizuojame ir imamės priemonių, kad jos nesikartotų.
Džiugu konstatuoti, kad per 2021 metus neteko aptikti šiurkščių baudžiamąjį procesą reglamentuojančių teisės normų pažeidimų.
Įvertinęs Kauno apygardos Marijampolės apylinkės prokuratūros proceso veiklos rezultatus per 2021 metus, galiu atsakingai teigti, kad žmogaus, visuomenės ir valstybės teisių ir teisėtų interesų apsauga nuo nusikalstamų veikų, neatskiriamų teisėsaugos institucijų policijos-prokuratūros-teismo yra vykdoma efektyviai ir rezultatyviai.

Dažniausi Marijampolės prokuratūros interesantai – ikiteisminiuose procesuose dalyvaujantys asmenys.
– Viena iš prokuratūros funkcijų – viešojo intereso gynimas. Ar teko praėjusiais metais ginti viešąjį interesą? Jeigu taip, kokie tai buvo klausimai ir koks rezultatas?
– Viešojo intereso gynimo sritis yra priskirta aukštesnės pakopos prokuratūros institucijos pakopai – Kauno apygardos prokuratūros specializuotam padaliniui – Viešojo intereso gynimo skyriui. Šio pobūdžio klausimų Marijampolės apylinkės prokuratūros prokurorai nesprendžia – juos nukreipia nagrinėti pagal kompetenciją minėtam specializuotam padaliniui.
– Profesinės sąjungos ir dalis regionų prokurorų nepatenkinti Prokuratūros įvykdyta pertvarka, per kurią panaikinta 20 teritorinių padalinių. Baiminamasi, kad nukentės rajono gyventojų interesai, bus apsunkintas funkcijų atlikimas teisme, sudėtingesnis bendradarbiavimas su policijos pareigūnais, suprastės darbas. Prabėgo geri metai, kaip vertinate šią reformą, kur įžvelgiate jos naudą, o kur minusus?
– Nebuvau ir nesu valstybės institucijų centralizavimo šalininkas, kuomet mažesniuose miestuose naikinamos fizinės pareigūnų ir valstybės tarnautojų darbo vietos, kurios perkeliamos į didmiesčius. 2000 metų pradžioje labai pozityviai vertinau decentralizavimo kryptį – Kalvarijoje ir Kazlų Rūdoje buvusios nuovados buvo reorganizuotos į policijos komisariatus, Kybartuose buvo įkurta policijos nuovada. Noriu akcentuoti, kad nuovados įsteigimas turėjo esminės reikšmės nusikalstamų veikų ir teisės pažeidimų Kybartuose, kur kriminogeninė padėtis visuomet buvo įtempta, teigiamai dinamikai.
Deja, šiandienai Kybartuose, kur kriminogeninė būklė vėlgi nedžiugina, policijos nuovados jau nebėra, Kalvarijos ir Kazlų Rūdos policijos komisariatų struktūros susitraukė iki nuovadų lygmens.
Turime situaciją, kuomet Vilkaviškio rajono savivaldybės centre – Vilkaviškio mieste yra policijos ir teismo struktūriniai padaliniai su fizinėmis šių valstybės pareigūnų darbo vietomis, tačiau šią proceso veiklos teritoriją aptarnaujantys prokurorai fizinių darbo vietų Vilkaviškyje nebeturi. Jų darbo vietos – centrinėje Marijampolės apylinkės prokuratūros buveinėje, Marijampolėje.
Paminėsiu, kad optimizavimo poreikis iš esmės buvo grindžiamas darbo grupės padaryta išvada, kad prokuratūros skiriamos lėšos šioms patalpoms išlaikyti (kai kuriose vietovėse) naudojamos ne taip efektyviai ir racionaliai, todėl nuspręsta tokių patalpų atsisakyti ir naudoti didžiuosiuose miestuose arba sustambintose vietovėse turimas patalpas, kuriose dirbtų iš kitų kelių vietovių perkelti prokurorai ir prokuratūros personalas.
Vertinant, jog Vilkaviškio mieste darbo vietas turinčių prokurorų kiekis ir darbo krūviai buvo gerokai sumažėję, tapo akivaizdu, kad prokuratūros nuosavybės teise priklausančios patalpos, šiuo atveju trijų aukštų pastatas su rūsiu, tapo neefektyviai išnaudojamos. Šią problemą nutarta spręsti atsisakant patalpų ir prokurorų fizines darbo vietas perkeliant į Marijampolės miestą.
Prie šios darbo organizavimo formos mums teko prisitaikyti, prokurorams deleguotų funkcijų įgyvendinimas sutrikęs nebuvo. Teigiamai vertinu aplinkybę, jog naikinamų teritorijų prokurorai pirmumo teise buvo aprūpinti nuotolinio darbo techninėmis priemonėmis, galimybę dirbti nuotoliniu būdu jie sėkmingai išnaudoja.
Kaip esminius neigiamus optimizacijos minusus įžvelgiu tai, jog Vilkaviškio miesto ir rajono žmonėms neliko galimybės betarpiškai atvykti ir jiems rūpimais klausimais kreiptis į šioje proceso veikos teritorijoje funkcijas vykdančius prokurorus, tačiau šiuolaikinės technologijos leidžia tai daryti nuotoliniu būdu, todėl stengiamės prisitaikyti ir kaip įmanoma daugiau būti atviri visuomenei.
Be to, kadangi prokuroro funkcijų įgyvendinimas – tai įtempta protinė veikla, nuosekliai laikausi nuomonės, jog šis valstybės pareigūnas privalo turėti neutralią vietą jo veiklos teritorijoje – kabinetą, kurioje jam būtų sudarytos galimybės netrukdomai susikaupti, analizuoti teismų praktiką ir jurisprudenciją, numatyti ir kartu su tyrėjais strateguoti nusikalstamų veikų atskleidimo kryptis, priimti interesantus, atlikti tam tikrus tyrimo veiksmus.