Šalies Seimui ketvirtadienį svarstyti buvo pateiktas nutarimo „Dėl tiesioginio valdymo Kalvarijos savivaldybės teritorijoje įvedimo“ projektas. Gegužės 19 d. numatytas antras balsavimas, o priėmimas (jei niekas nesikeis Kalvarijos savivaldybės administracijoje) gali vykti gegužės 24 d.
Naujausias pretendentas – E. Ulevičius?
Ketvirtadienio rytą Kalvarijos savivaldybės administracijoje Tarybos daugumos atstovai su meru Vincu Plikaičiu dar tebesvarstė, kas galėtų tapti kandidatu į Administracijos direktoriaus pareigas. Antanas Burinskas (Darbo partijos atstovas) jau nebepretenduoja, meras ieško kitų kandidatų. Kaip jau buvo rašyta socialiniuose tinkluose, antradienį (gegužės 10 d.) į šias pareigas pats pasisiūlė Gintaras Skamaročius, Nemuno euroregiono Marijampolės biuro direktorius. Dar vienas ketvirtadienį ryte aptartas kandidatas – Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyriaus vyriausiasis specialistas Gintaras Bujauskas, šiuo metu laikinai atliekantis Administracijos direktoriaus funkcijas. O naujausia pavardė – Evaldas Ulevičius, neseniai pradėjęs eiti Kalvarijos gimnazijos direktoriaus pareigas. Kaip sakė meras, su E. Ulevičiumi buvo kalbėta, į šias pareigas jis nesiveržiąs, tačiau matydamas, kas vyksta savivaldybėje, ryžtųsi ateiti ir padėti, jei pritars Tarybos dauguma.
Taryba ir meras negali piktnaudžiauti
Seimui pateiktame aiškinamajame rašte rašoma, kad įvertinus Vyriausybės atstovo Kauno ir Marijampolės apskrityse pateiktą informaciją spręstina, kad Kalvarijos savivaldybės tarybos veikloje nesant politinio konsensuso ir gebėjimo per įstatyme nustatytą terminą priimti būtinus sprendimus ir paskirti Administracijos direktorių, atsirado Tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymo 2 straipsnyje numatytas pagrindas įvesti tiesioginį valdymą.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas savo nutarimuose yra konstatavęs, kad savivaldybių institucijos yra sudaromos tam, kad būtų realizuoti savivaldybės interesai, tiesiogiai įgyvendinami įstatymai, Vyriausybės bei savivaldybės tarybos sprendimai.
Vietos savivaldos teisė negali būti įgyvendinama tik iš dalies. (…) Savivaldybės taryba ir meras negali piktnaudžiauti ir veikti ne pagal Konstitucijos laiduojamos vietos savivaldos teisės paskirtį, t. y., veikti ne siekiant tenkinti juos išrinkusių gyventojų interesus, bet tenkinant savo ambicijas ir tuo sukeliant politinę obstrukciją. Tokia situacija pažeidžia ir vietos bendruomenės, ir valstybės interesus, nes Konstitucijoje įtvirtinta, kad „Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms“.
Bendruomenės interesų užtikrinimą garantuotų valstybė
Nesant savivaldybės tarybos ir mero gebėjimo veikti vietos bendruomenės interesais, tų interesų užtikrinimą garantuotų valstybė, Kalvarijos savivaldybėje laikinai įvesdama tiesioginį valdymą. Tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimas užtikrintų tinkamą savivaldos teisės įgyvendinimą, savivaldybei priskirtų funkcijų vykdymą bei vietos gyventojų poreikius ir viešuosius interesus.
Kas keistųsi įvedus tiesioginį valdymą?
Priimtas Seimo nutarimas neturėtų įtakos verslo sąlygoms ir jų plėtrai, neprieštarautų strateginio lygmens planavimo dokumentams. Įgyvendinant šį Seimo nutarimą, įstatymų keisti nereikėtų. Priėmus Seimo nutarimą, Vyriausybė turėtų paskirti Vyriausybės įgaliotinį ir jo pavaduotoją, nustatyti jiems darbo užmokestį. Vyriausybės įgaliotinio darbo užmokestis sudarytų 3221,8–3439 Eur per mėnesį, o Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojo 2081,5–3348,5 Eur per mėnesį.
Tiesioginis valdymas Kalvarijos savivaldybės teritorijoje būtų įvedamas iki Kalvarijos savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos (2023 m. pavasarį vyks nauji savivaldos rinkimai).