„Marijampolė – modernus, aktyvus, žalias ir aplinkai draugiškas miestas, kuriame paprasta ir saugu judėti visiems“ – tokia yra pagrindinė darnaus judumo Marijampolėje plano vizija. Plane numatytus miestui naudingus ir ekonomiškai pagrįstus sprendinius, pasinaudojant Europos Sąjungos ir kitais finansiniais šaltiniais, planuojama įgyvendinti iki 2030 metų.
Aplinka draugiškesnė neįgaliesiems
Marijampolės savivaldybės administracija nuo 2020 metų įgyvendina projektą „Darnaus judumo priemonių diegimas Marijampolės mieste“. Projekto tikslas – vadovaujantis parengtu darnaus judumo planu Marijampolėje įdiegti intelektinę transporto sistemą ir įgyvendinti darnaus judumo priemones. Siekiama modernizuoti viešosios susisiekimo infrastruktūros objektus, pritaikant juos patogesniam naudojimui, skatinti gyventojus keisti keliavimo mieste įpročius.

Pėstiesiems ir ratuotiems mieste judėti ateityje bus dar patogiau. Ričardo PASILIAUSKO nuotraukos
Rengiant projektą buvo identifikuotos pagrindinės viešojo transporto infrastruktūros problemos Marijampolėje. Tai – nepakankamas eismo saugumas, pagrindinėse gatvėse didelė oro tarša, triukšmingumas. Iškiliosios pėsčiųjų salelės pavojingos saugiam eismui, pėsčiųjų perėjose nepakankamas apšvietimas, jos nepritaikytos specialiųjų poreikių turintiems žmonėms. Taip pat iškelti Marijampolės keleivių vežimo viešuoju transportu paslaugų pasiūlos trūkumai: nelanksti bilietų įsigijimo sistema viešojo transporto priemonėse, nemaža dalis esamos infrastruktūros yra nusidėvėjusi ir jai reikalingas atnaujinimas.

Numatyta įsigyti 27 elektra varomus autobusus.
Pradėjus įgyvendinti darnaus judumo priemones pirmiausia buvo tvarkomos pėsčiųjų perėjos, autobusų stotelių aplinka. Prie perėjų, kad jose patogiai galėtų jaustis regėjimo ar judėjimo negalią turintys gyventojai, buvo įrengtas įspėjamasis bei vedimo paviršius, nužeminti gatvės bortai. Perėjose buvusį senąjį apšveitimą imta keisti kryptiniu. Tai leidžia vairuotojams tamsiuoju paros metu geriau pamatyti pėsčiuosius, didėja eismo saugumas.
Saugesnis miestas
„2021-ieji buvo išties darbingi. Į priekį stipriai pasistūmėjo vieno iš mūsų vykdomų projektų „Darnaus judumo priemonių diegimas Marijampolės mieste“ įgyvendinimo darbai. Projekto dėka mieste daugėja eismo saugumą užtikrinančių priemonių. Miesto infrastruktūra vis labiau pritaikoma regėjimo bei judėjimo negalią turinčiųjų poreikiams. Dvylika viešojo transporto laukimo paviljonų jau pritaikyti specialiųjų poreikių turintiems žmonėms, 15 perėjų pritaikyta silpnaregiams ir judėjimo negalią turintiems gyventojams“, – pasakojo Marijampolės savivaldybės meras Povilas Isoda.
Pasak mero, norint kad ir tamsiuoju paros metu perėjos būtų apšviestos, jose užtikrintas pėsčiųjų saugumas, 45-iose iš numatytos 61 jau įrengtas kryptinis apšvietimas. Šviesos srautas sukoncentruojamas siaurame ruože, taip padidinant pėsčiųjų saugumą perėjose naktį, temstant ir kai matomumas itin prastas. Kryptinis pėsčiųjų perėjų apšvietimas ne tik didina eismo dalyvių saugumą – LED šviestuvai taupo elektros energiją, sumažina šviesos taršą.

Stovai jau pastatyti, gegužės pabaigoje turėtų būti sumontuotos švieslentės.
Toliau planuojama gerinti ir tobulinti viešojo transporto infrastruktūrą. Diegiama viešojo transporto informacinė sistema, numatyta įrengti 20 elektroninių švieslenčių miesto viešojo transporto stotelėse. Jose bus teikiama informacija apie atvykstančius autobusus, laiką, maršrutus ir pan. Stovai jau pastatyti, gegužės pabaigoje turėtų atkeliauti ir pačios švieslentės.
Teliks sumontuoti. Keleiviams, laukiantiems autobuso, bus patogiau. Jie žinos, kur šiuo metu yra autobusas, už kiek minučių jis bus stotelėje, koks artimiausias autobusas šiuo maršrutu.
Pasak Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Valdo Tumelio, tarp darnaus judumo priemonių – ir elektroninio bilieto diegimo sistema Marijampolės viešajame transporte. Numatyta įsigyti diegimui reikalingą techninę ir programinę įrangą. Planuojama, kad iki rugsėjo 1-osios viešuoju transportu Marijampolėje jau bus galima važinėti, įsigijus elektroninį bilietą. Tai bus plastikinė kortelė, kurią prireikus bus galima nuolat pasipildyti pinigais. Numatyti prekybos taškai, kur gyventojai galės pasipildyti elektroninį bilietą. Svarstoma, kad tokie taškai galėtų būti „Spindulio“ kino teatre, Turizmo informaciniame centre.
Ateityje – svarbūs darbai
„Esame numatę tęsti projektą iki 2027 metų. Ateities planuose daug tęstinių darnaus judumo priemonių, kurios leis įgyvendinti darnaus miesto koncepciją. Tai ir dviračių saugojimo infrastruktūros plėtra, ir transporto sektoriaus modernizavimas. Numatyta įsigyti 27 elektra varomus autobusus. Marijampolėje bus įrengta dešimt elektros įkrovos stotelių, plius 25 Marijampolės autobusų parke.

Marijampolėje bus plečiamas išmaniųjų šviesoforų tinklas.
Taip pat Marijampolės autobusų stotyje numatyta įdiegti modernią keleivių informacinę sistemą. Planuojama, kad laukimo paviljone bus sumontuota trylika naujų švieslenčių su LED ekranais, kuriuose bus pranešama apie autobusų atvykimą, taip pat keturis vidaus ekranus su autobusų išvykimo ir atvykimo tvarkaraščiais. Šiame etape numatyta savivaldybėje modernizuoti ir 50 viešojo transporto stotelių, be to, apie 30 kilometrų išplėsti dviračių ir pėsčiųjų takų infrastruktūrą“, – pasakojo V. Tumelis.
Pasak Administracijos direktoriaus pavaduotojo, toliau numatoma diegti išmanaus eismo valdymo sistemas miesto sankryžose. Bus įsigyti trys išmanieji šviesoforai, kurie leis vairuotojams greičiau pravažiuoti sankryžas, mažins taršą, didins saugumą.