Žalia Lietuva, žalia Marijampolė
Marijampolės autobusų parkas dalyvauja darnaus judumo projekte. Apie tai kalbamės su Autobusų parko direktore Dalyte VENČKAUSKIENE.

Elektroninis bilietas – didesnės galimybės
Pasak direktorės, itin laukiama, kada viešojo susisiekimo transporte bus įdiegtas elektroninis bilietas. „Manau, kad ir mes, ir mūsų vairuotojai, ir keleiviai bus patenkinti. Naudotis elektroniniu bilietu daug patogiau. Vairuotojai bus atlaisvinti nuo bilietų pardavimo, galės daugiau dėmesio skirti keleiviams, pamatyti, jeigu kam nors reikia padėti. Vairuotojams parduodant bilietą nereikės tikrinti keleivių pažymėjimų, aiškintis, kokios jiems galioja nuolaidos. Tiesiog žmonės galės dirbti tiesioginį savo darbą, saugiai važiuoti. Be to, autobuse už bilietą dažniausiai atsiskaitoma monetomis. Monetų skaičiavimas – vairuotojams dar papildomas darbas ir rūpestis. Vėliau tas monetas reikia iškeisti, tai taip pat darbo ir laiko sąnaudos“, – kalbėjo D. Venčkauskienė.
Anot direktorės, įdiegus elektroninį bilietą keleiviams irgi bus patogiau. Jie žinos, kad pakanka pasipildyti bilietą ir ramiai važinėti, įlipus tereikia nuskenuoti kortelę. Tai jau bus keleivio atsakomybė.
Taip pat, D. Venčkauskienės manymu, įdiegus elektroninę sistemą, bus tiksli ir visapusiška apskaita. Kiek keleivių kokiu maršrutu važiuoja, kokiose stotelėse jų daugiausia, kokie reisai paklausiausi, kiek žmonių naudojasi visuomeniniu transportu. Pagal tai bus galima koreguoti autobusų grafikus, maršrutus, taip kuriant efektyvesnę transporto sistemą, mažinant taršą.
Galvojama apie ekologiškus autobusus
Didelė siekiamybė – atnaujinti autobusų parką ekologiškais autobusais. „Tikimės, kad tai pavyks Marijampolės savivaldybės administracijai įgyvendinant darnaus judumo plano priemones. Kol kas mes neturime nė vieno elektrinio autobuso, turėjome tik pabandymui. Ekologiškiausi mūsų autobusai varomi gamtinėmis dujomis. Tokių turime septynis, o visi kiti naudoja dyzelinį kurą“, – pasakojo D. Venčkauskienė.
Direktorei pritaria Marijampolės savivaldybės administracijos direktorius Karolis Podolskis.
– Kiekvienais metais stengiamės tobulinti ir pagerinti ne tik Marijampolės savivaldybės viešąją infrastruktūrą, bet vis daugiau dėmesio skirti ir viešojo transporto infrastruktūros tobulinimui. Šiuo metu mieste esanti viešojo transporto infrastruktūra yra nepakankamai gerai išvystyta, tikrai turime kur tobulėti. Matydami šiuolaikines tendencijas ir suprasdami, kad kiekvieną dieną pasaulyje atsiranda modernių sprendimų, juos norime įdiegti ir mūsų mieste. Kyla poreikis modernizuoti viešojo transporto sistemą, pritaikyti susisiekimo infrastruktūrą visoms visuomenės grupėms, gerinti keliavimo sąlygas, – sako direktorius.
Vairuotojai draugiški keleiviams
– Siekiant, kad viešuoju transportu keliautų kuo daugiau keleivių, miesto ar priemiesčio autobusais galėtų laisvai važinėti negalią turintys žmonės, mamos su mažais vaikais, kuriuos vežasi vežimėliuose, UAB „Marijampolės autobusų parkas“ vairuotojams kasmet organizuoja mokymus „Pažink KiTaip“. Vairuotojai mokosi, kaip atskirti skirtingas negalias turinčius keleivius, kaip bendrauti su jais, kokia pagalba šiems žmonėms reikalinga, kaip sėkmingai jiems ją suteikti. Vairuotojai išklauso ne tik teorinę dalį, bet ir praktiškai pabando pabūti neįgaliųjų kailyje. Tikimasi, kad taip sėkmingiau bus teikiama reikiama pagalba, o žmonės, turintys negalią, drąsiau ir dažniau naudosis viešuoju transportu.

Pasak Marijampolės stoties viršininko Jono Grabausko, norima, kad kuo daugiau negalią turinčių žmonių galėtų gyventi visavertį gyvenimą. Patys ateitų į stotelę, sėstų į po miestą kursuojantį ar tarpmiestinį autobusą ir nuvyktų, kur reikia – į prekybos centrą apsipirkti, pas gydytoją, į parodą ar parką, įdomų renginį miesto bibliotekoje. Ypač tai aktualu užmiestyje gyvenantiems žmonėms, nes kaimuose jiems reikiamų paslaugų yra mažiau. O ne visi turi savo transportą, kuriuo patys galėtų važinėti, ne visi turi ir artimųjų, kurie juos nuveža ten, kur reikia. Samdytis automobilį su vairuotoju žmogui brangu, tad geriausia išeitis – naudotis visuomeniniu transportu. Turėdami tokias galimybes neįgalieji nesijaustų atskirti nuo pasaulio, uždaryti namuose, galėtų labiau džiaugtis gyvenimu.
Marijampolės autobusų parko direktorės teigimu, stengiamasi, kad viešasis transportas būtų draugiškas negalią turintiems žmonėms. Parke turima 18 autobusų, kurie visiškai pritaikyti žmonėms su negalia vežti. Yra vienuolika priemiesčio maršrutų, kuriais važinėja dešimt žemagrindžių autobusų, galinčių vežti neįgaliuosius. Mieste žemagrindžiai autobusai, kad jais galėtų naudotis ir judėjimo sunkumų turintys žmonės, važinėja jau nuo 2014 metų. Po Marijampolę kursuoja septyni tokie autobusai. Kiekviename iš autobusų yra patogi vieta neįgaliajam, taip pat ant autobusų yra iškvietimo mygtukai, kad keleivis, kuriam reikia vairuotojo pagalbos, galėtų šį išsikviesti.
Pasak direktorės, turima vizija, kad miestas būtų švaresnis, žmonės kvėpuotų švariu oru, kad jiems būtų patogus susisiekimas, kuo daugiau gyventojų naudotųsi visuomeniniu transportu. „Mes už žalią pasaulį, žalią Lietuvą, žalią Marijampolę“, – akcentuoja D. Venčkauskienė.
Loreta TUMELIENĖ