Sūduvos gimnazija – pirmoji mokykla Marijampolėje, kuri skatina verslumą
Sūduvos gimnazija – pirmoji mokykla Marijampolėje, kuri pradėjo bendradarbiauti su ISM Vadybos ir ekonomikos universitetu bei Lietuvos Junior Achievement – nevyriausybine organizacija, įgyvendinančia profesinio ekonominio švietimo, verslumo ugdymo, finansinio raštingumo ir ugdymo karjerai programas. Gimnazijos ekonomikos ir matematikos mokytoja Rasa Tumosienė pasidalino istorijomis apie bendradarbiavimą ir gimnazistų pasiekimus.

– Koks yra bendradarbiavimo su ISM tikslas? Ko tikimasi?
– Su ISM mes bendradarbiaujame jau nuo 2020 metų, kai pasirašėme sutartį, kad jie mūsų gimnazistams organizuos Verslo klasę. Mokiniams, kurie pasirinko ekonomiką, universitetas rengia paskaitas ekonominėmis temomis, konsultuoja dėl karjeros. Tai daro studentas arba dėstytojas. Na, o tikimasi, kad mūsų mokiniai, baigę mokyklą, rinksis studijas ISM, bent jau universitetas to tikėjosi.
– Ar visi užsiėmimai vyksta gimnazijoje? Gyvai ar nuotoliniu būdu, ar mokiniai važiuoja į ISM?
– Pirmais bendradarbiavimo metais, kadangi dar buvo COVID-19 pandemija, mokiniai rinkdavosi mokyklos klasėje ir paskaita vykdavo nuotoliu. Vėliau atvykdavo aukštosios mokyklos atstovas pas mus ir gyvai vesdavo paskaitą.
– Kas sugalvoja paskaitų temas ir kaip vyksta užsiėmimai?
– Mes su ISM dėstytojais apsitariame temas, kurias jie dėstys gimnazistams. Taip pat dažnai dėstytojai rodydavo tam tikrus vaizdo įrašus, susijusius su karjera ekonomikos, verslo srityse. Universitetas atsiunčia temas, mes su mokiniais pasitariame, ko jie norėtų mokytis, kas juos labiau domina.
– Kiek mokinių dalyvauja Verslo klasės užsiėmimuose?
– Apie dvidešimt gimnazistų per metus iš vienuoliktų ir dvyliktų klasių.
– Bendradarbiavimas trunka jau trečius metus, tad tikriausiai yra tekę girdėti mokinių atsiliepimų ir įspūdžių apie Verslo klasę?
– Atgalinis ryšys visada yra. Konsultuojamės, dalinamės nuomonėmis. Šiaip viskas gerai, ir ISM dėstytojams, ir mūsų moksleiviams Verslo klasės idėja, joje vykstantys užsiėmimai patinka, naudingi. Iš pradžių šiek tiek sudėtingiau buvo, nes paskaitos vyko anglų kalba, bet čia gal man labiau sunku buvo.
– Ar ISM kviečia mokinius apsilankyti fakultete?
– Žinoma, kad kviečia į svečius, tačiau ten nuvykti, ko gero, yra didžiausia problema, nes autobusas kainuoja, o gimnazija pinigėlių labai leisti negali.
– Kiek laiko bendradarbiaujate su organizacija „Junior Achievement“?
– Su jais mes draugaujame nuo 2000 metų ir iki šiol buvome vienintelė mokykla Marijampolėje, bendradarbiaujanti su „Junior Achievement“. Kiek žinau, yra planuojama įvesti verslumo mokymus visoms Marijampolės mokykloms. Nuo šių metų turėtų jau prisijungti ir kitos mokymo įstaigos.
– Ar šioje programoje taip pat dalyvauja tik vienuoliktokai ir dvyliktokai?
– Šioje programoje kiek kitaip. Ji yra progresinė – nuo pradinukų iki abiturientų. Pradinių klasių mokiniai turi savo programą, 5–6 klasių – kitą, na, ir gimnazistai dar kitokią. Pavyzdžiui, pradinukams turi įvesti tam tikrą ekonomikos mokymą apie pinigus, jų taupymą, tačiau tiksliai negaliu pakomentuoti, kadangi nelabai gilinausi (juokiasi).
– O kaip ruošiasi mokyklos šiai programai?
– Visoms mokykloms buvo organizuojami mokymai, kuriuose dalyvavo po vieną ar daugiau mokytojų. Taip pat šiemet birželio mėnesį vyko 5–9 klasių programos mokymai, iš mūsų mokyklos dalyvavo trys skirtingų dalykų mokytojai: neįskaitant manęs, anglų kalbos, informacinių technologijų ir technologijų.
– O kaip vyksta šie užsiėmimai?
– Mokiniai klasėje pasiskirsto į nedideles grupes (maždaug po 4–6) ir galvoja, siūlo verslo idėjas bei pereina visus verslo kūrimo mokymus. Tada jie sugalvoja verslo modelį ar planą, pasidaro prototipus – kaip atrodys jų prekė ar paslauga. Tai gali būti ir programėlė telefone.
– Kokia idėja jums labiausiai įsiminė?
– Vieni mokiniai buvo sugalvoję kortelių programėlę, kurioje integruotos visos turimos žmogaus kortelės, kad nereikėtų nešiotis piniginės. Norėjo padaryti, kad QR kodu būtų atpažįstama parduotuvėje, kad žmogus, pasinaudojęs kortele, programėlėje matytų visus kvitus, pritaikytas nuolaidas ir panašiai. Deja, jie turėjo tik prototipą, iki galo neišvystė savo idėjos, kadangi pritrūko programavimo žinių.
– Kas planuojama artimiausiu metu?
– Rugsėjo 26 ir 28 dienomis vyks inovacijų stovykla, kurioje mokiniai nuotoliniu būdu jungsis prie „Junior Achievement“ platformos. Joje jie generuos idėjas, darysis planus. Taip pat mokiniams bus pateikta ir mokomoji medžiaga.
– Ar buvo idėja – programėlė, prekė ar paslauga, kurią mokiniams pavyko visiškai įgyvendinti?
– Per 20 metų tai tikrai taip. Jeigu kalbėtume apie praeitus metus, tai komanda, kuri gamino rankų darbo raminančius žaisliukus, regione užėmė pirmąją vietą. Mokiniai patys nėrė žaislus, į kuriuos prikimšdavo skirtingų kvapų vatos, priklausomai nuo naudojimo poreikio. Pavyzdžiui, jeigu vaikas neužmiega, galima būtų pasirinkti su tokiu kvapu, kuris padėtų lengviau užmigti. Tą vatą galima keisti, žaisliukas nėra vienkartinis.
– Ar nors kartą koks nors verslininkas nupirko prekę ar paslaugą iš mokinių?
– Iš mūsų gimnazijos moksleivių – ne. Bet per visą laikotarpį, kiek yra aktyvi organizacija „Junior Achievement“, buvo ne kartą. Viena šveicarų įmonė nupirko arbatos gaminimo idėją. Arbata buvo ne biri, o sufasuota į kubelius. Idėją mokiniai pardavė, nes arbata – maisto produktas, o jie, deja, negalėjo gaminti, kadangi neatitiko, tiksliau, neturėjo visų reikiamų dokumentų atitikti sanitarinius ir higienos reikalavimus.
– Ar kiekvienais metais vis daugiau įsitraukia mokinių, norinčių kurti verslo idėjas?
– Be abejo, nes „Junior Achievement“ pasirašė sutartį su „Versli Lietuva“ inovacijų agentūra. Tai tikrai daugiau pritraukė mokinių dėmesio, džiugu, kad moksleiviai turi galimybes mokytis verslumo, kurti.
– Ačiū už pokalbį.
Roman Kozlov