Koks po reformos būtų Marijampolės policijos komisariatas?
Policijos (Angelų sargų), dienos išvakarėse Marijampolėje lankėsi Policijos generalinis komisaras Renatas Požėla. Komisaras dalyvavo policijos šventėje, pasveikino pareigūnus. Svečias taip pat susitiko su Marijampolės savivaldybės vadovais ir regiono žiniasklaida. R. Požėla žurnalistams trumpai pristatė policijos komisariatų struktūrinius pokyčius, pereinant prie penkių apygardų, atsakė į klausimus.
Permainas numatoma pradėti įgyvendinti kitų metų liepos 1 d., aišku, jeigu tokiai pertvarkai pritars Seimas. Šia ne tik pareigūnams aktualia tema Generalinį komisarą kalbino „Suvalkiečio“ žurnalistė Loreta Tumelienė.

– Tai koks bus tas Marijampolės naujasis komisariatas, jeigu reformai pritars Seimas?
– Šis, dabartinis komisariatas niekur nedings. Liks tos pačios patalpos, tie patys žmonės, tik keisis pačios įstaigos statusas. Marijampolės apskrities vyriausiasis policijos komisariatas šiuo metu yra policijos įstaiga, kuri organizuoja darbą visoje apskrityse. Įvykus pokyčiams ir įsteigus apygardų komisariatus, apygardos jau koordinuotų ir vadovautų miestų ir rajonų komisariatų veiklai. Marijampolės savivaldybės komisariato kasdienis iššūkis būtų užtikrinti viešąjį saugumą savo savivaldybės teritorijoje, vietoje atlikti įvairius tyrimus. Marijampolės savivaldybė turėtų tik savo policijos komisariatą ir būtų Kauno apygardos policijos komisariato sudėtinė dalis. Toks yra teismų ir prokuratūros modelis.
Iš esmės visi darbuotojai, kurie dirba dabartiniame Marijampolės AVPK, liktų, naikintųsi tik viršininkų etatai, tačiau visiems būtų pasiūlytos alternatyvios pareigybės, be darbo niekas neliktų.
– Kokie konkretūs struktūriniai pokyčiai įgyvendinus reformą įvyktų, kokių skyrių nebeliktų Marijampolės policijos komisariate?
– Po reformos Kriminalinės policijos struktūrizuoti padaliniai pereitų į Kauno apygardą, bet pareigūnų nuotolinės darbo vietos išliktų Marijampolėje, jiems tikrai nereikės kasdien važinėti į Kauną. Nebent retkarčiais dėl kažkokių konkrečių dalykų, reidų, specialių priemonių.
Marijampolės policijos komisariate išliktų visos funkcijos, o Viešoji policija dirbtų tik savivaldybės teritorijoje, savivaldybės reikmėms. Kriminalinė policija taptų struktūriniu vienetu, bet su dislokacija čia, Marijampolėje, ir iš esmės šiai teritorijai aptarnauti. Bet prireikus jiems į pagalbą ateitų dar daugiau pajėgumų iš apygardos komisariato arba jie gelbėtų kitiems. Dabartinės technologijos leidžia puikiausiai dirbti nuotoliu. Esminis dalykas – mes nenaikiname nė vienos veiklos pareigybės, bet naikiname vadovaujančių asmenų pareigybes.
Į Kauną dirbti reikėtų vykti tik operatyvaus valdymo budėtojams, nes pajėgų valdymas vyks iš apygardos komisariato, kuris bus Kaune.
– Tai reiškia, kad budėtojų dalies Marijampolės policijos komisariate nebeliks, gyventojai ateiti į Budinčią dalį, kaip daro dabar, nebegalės? Komisariatas 17 val. bus užrakintas, kaip kad dabar yra Kalvarijoje, Kazlų Rūdoje?
– Policija nenutols nuo gyventojų. Mes planuojame, kad darbas miestų ir rajonų policijos komisariatuose vyktų pamainomis, kad komisariatas būtų gyvas nuo ankstaus ryto iki vėlyvo vakaro. Taip, kadangi budėtojų nebebus, mes nematome būtinybės laikyti atrakintus komisariatus su darbuotojais nakties metu. Gyventojai, kuriems prireikia policijos paslaugos, visada gali skambinti Bendruoju pagalbos telefonu 112 ir ją gaus. O tas ilgesnis darbo laikas, tarkime, iki 22 valandos, tarnautų tiems gyventojams, kuriems reikia kitokios policijos pagalbos: patarimo, išklausymo, skundo išdėstymo, pokalbio su pareigūnu.
Tą mes įsipareigojame daryti. maždaug iki 22 val. komisariatuose degs šviesa, bus gyventojus aptarnaujantis žmogus. Lygiai taip galvojame ir apie darbą savaitgaliais. Numatysime tam tikras valandas, kuriomis komisariate dirbs pareigūnas ir galės priimti gyventojus. Priėmimo valandos bus paskelbtos visuomenei. Aišku, čia nekalbame apie paslaugas, kurias gyventojai gauna paskambinę telefonu 112.

– Ar šios naujovės palies ir Kazlų Rūdos bei Kalvarijos policijos komisariatus?
– Taip, darbas bus organizuojamas visuose miestų ir rajonų ar savivaldybių policijos komisariatuose.
– Ne paslaptis, kad dalis pareigūnų, išgirdę apie gresiančias permainas, palieka apskričių policijos komisariatus, ypač tie, kurie jau sulaukę tarnybinės pensijos…
– Jiems nėra jokio pagrindo trauktis iš tarnybos, neturi būti jokių baimių dėl ateities. Keičiasi tik pareigybių pavadinimas, o jų aukščiausias vadovas jau būtų Kaune. Visa kita lieka taip pat. Dėl šio pokyčio bus išdalinta tik labai nedaug įspėjimo lapelių apie galimą atleidimą iš tarnybos. Tai lies tik tam tikrus vadovaujančius asmenis. Be to, buvę apskričių VPK vadovai iš Marijampolės, Alytaus, Kauno, taip pat kiti, galės pretenduoti tapti apygardos komisariatų vadovais ar pavaduotojais. Visiems sąlygos dalyvauti atrankose vienodos.
Šia pertvarka mes siekiame mažinti, optimizuoti aukščiausių policijos vadovų skaičių. Mūsų struktūra šiuo metu leidžia turėti per daug aukščiausios grandies vadovų. Policija sudaryta iš šešiolikos policijos įstaigų, taigi, mes turime šešiolika aukščiausio rango vadovų. Po reformos jų sumažėtų per pusę.
– Tad kokia šios reformos nauda be to, kad sumažinsite vadovaujančių asmenų?
– Dabartinis teritorinis suskirstymas jau dabar trukdo efektyviai vykdyti policijos veiklą, pavyzdžiui, tiriant tokias nusikalstamas veikas kaip narkotinių medžiagų platinimas, kontrabanda, nors tai jau seniai peržengė ne tik rajonų ir apskričių, bet ir šalies ribas. Naujas teritorinis paskirstymas leistų vadovui priimti geresnius sprendimus, išvengti biurokratinių dalykų, efektyviau panaudoti žmogiškuosius resursus, nukreipiant juos ten, kur tuo metu labiausiai reikia. Taip pat atsirastų galimybė perskirstyti ir darbo krūvius. Be to, kriminalinę policiją būtų galima labiau specializuoti, steigti atskirus padalinius vienai ar kitai plataus masto problemai spręsti. Mažos apskritys ne visada pajėgia kovoti su dideliu organizuotu nusikalstamumu. Pajėgų pergrupavimas, sutelkimas stipriai prisidėtų tiriant ne tik šiuos, bet ir kitus sunkius ir labai sunkius nusikaltimus. Kad tai efektyvu ir pateisino lūkesčius, įrodo jau trejus metus vykstantis Telšių-Šiaulių policijos apygardos eksperimentas.
– Jeigu Seimas pritars struktūriniams komisariatų pertvarkymams, ar jūs įgyvendinsite reformą nepaisydami, kad daug neigiamų dalykų įžvelgiama šiuose pokyčiuose?
– Tikrai taip. Jei Seimas palankiai nubalsuos, nuo 2024 liepos 1 d. komisariatai pradės veikti kaip penkių apygardų teritorinė sistema. Bet mes įkursime pokyčių stebėsenos grupę, kuri analizuos, ar visi užsibrėžti tikslai pasiekti. Jeigu grupė pastebėtų, kad kažkas sistemoje neveikia taip, kaip turėtų, būtų korekcija.