Ragindami deklaruoti suklydo patys ir suklaidino gyventojus
Praėjusios savaitės pradžioje gyventojai sulaukė elektroninių laiškų ir SMS žinučių iš „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO). Juose buvo priminta apie elektros skaitiklio rodmenų deklaravimą: „Pagal Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles skaitiklio rodmenis būtina deklaruoti savarankiškai ir reguliariai kiekvieną mėnesį. Jei per tris mėnesius nuo šio pranešimo gavimo nedeklaruosite elektros suvartojimo rodmenų, mūsų inžinieriai atvyks atlikti rodmenų nurašymą, šios paslaugos kaina 21,76 EUR su PVM“, – rašoma laiške.
Gyventojai buvo raginami deklaruoti rodmenis jau šiandien ir taip išvengti papildomų išlaidų. Nuo antradienio žmonės skambino į redakciją ir klausė patarimo, kaip elgtis vienu ar kitu atveju.

Vieni gavo, kiti ne
„Įdomu, ar tokie laiškai siunčiami visiems vartotojams, ar tik man, nes esu pasirinkęs garantinį tiekimą?“ – laiške redakcijai svarstė marijampolietis Romas.
„Kodėl turiu jungtis prie savitarnos, kai aš pati kas mėnesį nurašau elektros skaitiklių rodmenis ir juos nurodau mokėdama el. pavedimu internetu. Duomenis išsaugoju ruošinyje, jokių skolų neturiu“, – gavusi SMS žinutę pyktelėjo marijampolietė Aušra.
Senjoras Algirdas telefonu gavęs tokią žinutę iškart nupėdino iki elektros skydinės ir pasišvietęs prožektoriumi, mat skaičius skaitiklyje sunku įžiūrėti net jaunesniam, juos nusirašė ir mokėdamas už elektrą juos pažymėjo kvite. „Gal jie patys save tikrina, juk skaitiklis išmanus, man niekada nereikėjo jokių rodmenų nurašinėti. Bet paprašė, tai ir nurašiau“, – problemos nemato 80-metis.
Kitas žmogus, išgirdęs iš kaimyno apie tokį laišką, sunerimo, kodėl jis jo negavo? Ar jam nereikia jungtis prie ESO savitarnos, ar jis gali, kaip ir lig šiol, mokėti prekybos centro kasoje? Ar negaus už tai baudos?
Po keleto dienų, ketvirtadienį, Romas atsiuntė dar vieną el. laišką, tiksliau persiuntė gautąjį iš ESO. „Sausio 20 d. išsiuntėme jums pranešimą dėl rodmenų deklaravimo. Šį pranešimą gavote per klaidą, atsiprašome. Patikrinę duomenis matome, kad jūsų rodmenys jau yra deklaruoti ir jums nereikia atlikti jokių papildomų veiksmų“, – rašoma jame.
Laiškus gavo ir tie, kurie jų neturėjo gauti
Išsamesnio paaiškinimo kreipėmės į ESO. Ryšių su visuomene projektų vadovė Lilija Eizintienė netruko atsakyti. „Patvirtiname, kad sausio 20 d. siuntėme klientams informacinius laiškus su raginimu deklaruoti skaitiklio rodmenis.
Deja, dėl techninės klaidos kai kurie laiškai buvo išsiųsti ir tiems, kurie savo rodmenis jau buvo deklaravę ir tą daro reguliariai. Atsiprašome už šį nesusipratimą. Sausio 23 d. išsiuntėme atsiprašymo laiškus klientams, kurie pranešimus gavo per klaidą“, – rašo L. Eizintienė.
Pasirodo, kad daugiau nei milijonui ESO klientų, kuriems jau įdiegti išmanieji skaitikliai, faktinių elektros suvartojimo duomenų deklaruoti nereikia, nes visi rodmenys nepriklausomiems elektros tiekėjams perduodami nuotoliu automatiškai. Klientams, kurių namuose yra senesnės kartos apskaitos prietaisai, deklaruoti duomenis būtina.
– Jei klientas bus ilgiau nei vienerius metus nedeklaravęs elektros skaitiklio rodmenų, jų nurašymą atliks ESO darbuotojai ir už šią paslaugą reiks sumokėti, – patikslina ESO projektų vadovė. – Paprasčiausias būdas nemokėti už skaitiklio patikrą – patiems deklaruoti rodmenis ir tai rekomenduojame daryti reguliariai. Tai paprasta padaryti prisijungus prie ESO arba tiekėjo savitarnos. Tvarkingai kiekvieną mėnesį duomenis deklaruoja didžioji dauguma išmaniojo skaitiklio dar neturinčių mūsų klientų.
Tačiau yra daugybė klientų, kurie mėnesių mėnesiais nedeklaruoja rodmenų, todėl jiems ir buvo siunčiamas laiškas, nes nuo kovo mėn. ilgiau nei metus nedeklaravus duomenų, skaitiklius patikrins ir nurašys ESO darbuotojai, o už šią paslaugą gyventojas turės sumokėti 17,98 euro (21,76 euro su PVM) mokestį. Tokį mokestį nustatė Valstybinė energetikos reguliavimo taryba. Iki šiol buitiniams vartotojams mokestis už elektros skaitiklio rodmenų nurašymą, nepriklausomai nuo vėluojamo deklaruoti laikotarpio, nebuvo taikomas.
Nedeklaruojant skaitiklio rodmenų, sąskaitos apskaičiuojamos pagal vidurkį, kuris ne visuomet atspindi faktą. Todėl geriau deklaruoti rodmenis laiku ir užtikrinti, kad mokama už faktiškai suvartotą energiją.
Apmokėti sąskaitas ir toliau klientai gali jiems įprastu būdu – prekybos centro kasose, internetu ar kitais, klientui patogiais, būdais.
Turintys išmaniuosius skaitiklius – ramūs
ESO duomenimis, šiuo metu yra apie 70 tūkst. ilgiau nei vienerius metus rodmenų nedeklaravusių elektros energijos vartotojų: 68 tūkst. buitinių ir 2 tūkst. verslo klientų. Iš jų net 13 tūkst. nepateikę jokių savo kontaktinių duomenų.
Daugiau nei 1 mln. 34 tūkst. klientų ESO jau yra įdiegęs išmanųjį skaitiklį ir jiems deklaruoti rodmenų nebereikia – tai atliekama automatiškai.
Išmaniuosius skaitiklius ESO pradėjo diegti 2022 m. vasarą ir jie šiuo metu keičiami daugiau nei 1000 kilovatvalandžių (kWh) per metus suvartojantiems klientams. Pirmąjį diegimo etapą planuojama baigti per 2025 m., o nuo 2026 m. prietaisai bus keičiami visiems kitiems klientams, pasibaigus jų turimų skaitiklių metrologinės patikros terminui.
Planuojama, kad po 2030 m. visi esami skaitikliai bus pakeisti į išmaniuosius ir tai leis ESO užtikrinti geresnes ir kokybiškesnes paslaugas. Išmanieji skaitikliai yra diegiami nemokamai.

Komentarai nepriimami.